Nu skæres Aars ny omfartsvej til

Efter årtiers snak er en ny vej rundt om Aars på vej i støbeskeen. Det grundlæggende ventes på plads i år

AARS:Efter at der har været talt, målt og tænkt over det i årtier, er der nu for alvor kommet drev i at få lagt to omfartsvej i kommunens to største byer. Først fandt man pengene til at forlænge Havnevej i Løgstør, så den kan fungere som en slags ringvej om et par år. Og nu slipper kommunen også penge og dermed snart detaljeret planlægning for en omfartsvej ved Aars. Fem millioner kroner er der sat af til at få helt styr på vejføringen syd om byen. Herunder jordopkøb, redegørelse for påvirkning af miljøet. Samt selvfølgelig en nærmere beskrivelse af selve arbejdet og en skitse til en tidsplan. Det hele bliver samlet i et tillæg til kommuneplanen, som så bliver lagt frem senere på året. 50 meter bred Vejen får udgangspunkt i Roldvej lige ved Rasdalvej. Man også sige parkeringspladsen ved Rævemosen eller Gundestrupgård. Slutpunktet har tidligere været Løgstørvej, men nu bliver det Holmevej. Derimellem skal der skæres et 50 meter bredt snit, der også får tre rundkørsler. Meningen er at få den travleste og tungeste trafik hurtigt uden om Aars, så mange tilkørsler ud over de nævnte her skal man ikke regne med. Skærer 15 minutter Et ekstra stykke vej kommer til at gå forbi området nær Hans Egedesvej og op til Danpo, så mange lastbiler vil tage smutvejen her og ikke længere vælge Himmerlandsgade. - Det får også den betydning, at pendler man mellem Farsø og Aalborg vil man kunne skære 15 minutter af køretiden, siger formanden for Teknik og Miljø, Niels Krebs (K). Præcis hvordan gravkøerne skal møve plads til det, skal fastlægges inden for det kommende år. Den første - set fra sydøst - bliver den ved Aggersundvej, hvor Sjøstrupvej kobles på. Den anden kommer ved Gislumvej hvor Himmerlandsstien også får en tunnel at løbe under bilerne i. Endelig laves der en rundkørsel ved Industrivej som skal betjene den vestlige del af Aars. Ved Morumvej har en rundkørsel været under overvejelse, men her nøjes man med en almindelig vejtilslutning, da trafikken ikke vurderes at være så krævende. Mange interesser Det store projekt er selvfølgelig noget man kan klage over. Det er meget muligt at nogen kommer lidt i klemme, når den slags store, offentlige arbejder skal i gang og jord inddrages. Men der er ingen tvivl om, at man skal finde tungtvejende grunde frem, hvis projektet skal bremses eller udsættes. Erhvervsliv og handelsliv har flere gange slået på stortromme for at få omfartsvejen, faktisk er det kun få måneder siden de gav den sidste koncert af meninger for at skubbe omfartsvejen det sidste stykke over forhindringerne. Formanden for erhvervsrådets og handelsstandens fællesbestyrelsen Peter Petersen, nævnte således udtrykkeligt en omfartsvej som noget der skulle laves, hvis vækstbyen Aars skal udnytte sit potentiale til at vokse videre. Som kommunens klart største by ses den som den store motor i Vesthimmerland udvikling, hvor man især gerne vil udnytte Aars evne fra de sidste årtier til at trække tilflyttere og gode virksomheder til. Vejen ventes dog først at stå helt færdig i 2015 eller 2016. Frem til da er der sat ti millioner kroner af til arbejdet de mellemliggende år.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.