- Nu skal det være

Morten Karl vil til tops i DM-serien med ny vogn og makker

SVENSTRUP:Som nyansat fabrikskører for det stærke Mitsubishi-team hørte han allerede i fjor til blandt de absolutte favoritter i kampen om det danske mesterskab i rally. Uheld spolerede imidlertid drømmen om et dansk mesterskab, men med sejre i sæsonens sidste tre DM-løb fik nordjyden Morten Karl alligevel bevist, hvorfor han tillader sig selv at sætte høje mål. I morgen går starten på dette års DM-serie. Det er efterhånden ved at være fast tradition, at det foregår på nordjyske breddegrader, og 2005 er ingen undtagelse. Med udgangspunkt fra motorbanen i Nysum ved Hobro står det nydannede Motorsport Nordjylland som arrangør, og Morten Karl har ikke dæmpet sine ambitioner. - Målet er at vinde det danske mesterskab. Alt andet er næsten uinteressant, fastslår Morten Karl, som i fjor måtte se Ib Kragh køre med mesterskabet i generalklassementet i sin Renault Megane Maxi foran rutinerede Karl Åge Jensen i en Subaru. Nyeste våben Den trio kan meget vel komme til at kæmpe også om dette års mesterskab, men Morten Karl føler sig godt rustet til udfordringerne. Den japanske bilkoncern Mitsubishi tror stadig så meget på ham, at han som den eneste her i landet får stillet koncernens seneste våben i kampen om rallytronen til nordjydens rådighed - en Mitsubishi Lancer EVO 8 MR. Samtidig har han fået ny co-driver i skikkelse af Niels J. Iversen fra Viborg, som tidligere har siddet ved siden af den mangedobbelte danske mester, Jens Mulvad. Morten Karl og Niels J. Iversen fik først for nylig lejlighed til at prøvekøre den nye vogn, som forhåbentlig er rettet til på enkelte, men kritiske punkter. I fjor måtte Morten Karl udgå af DM 1 og DM 3 efter tekniske problemer med gearkassen. Kører i testudgave - De børnesygdomme er forhåbentlig væk, noterer nordjyden, som i første omgang må stille sig tilfreds med en testversion af bilen, mens Mitsubishis mekanikere knokler for at få den rigtige vogn skruet ordentligt sammen på fabrikkens motorsports-hovedkvarter i Tyskland. - Testversionen er dog fuldt ud på højde med den, jeg får senere, og jeg føler mig meget, meget godt tilpas i den nye vogn, fastslår Morten Karl, som også håber, at han selv har lært noget af sine egne fejl, som blandt andet kostede en afkørsel, der tvang ham til at udgå af DM 2 i fjor. Til DM-premieren i år disker Motorsport Nordjylland, som er en sammenlægning af Jydsk Automobil Sport, Nordjysk Auto Sport og Aalborg Go Kart Klub, op med et kort og intens rally med otte indlagte specialprøver. - Der skal fuld skrald på fra første meter, understreger Morten Karl, som i 2002 vandt DM i gruppe H, mens hans i 2003 snuppede titlen i gruppe N. Nu kun tre klasser Hvor rallysporten tidligere var et inferno af danske mestre i utallige klasser, så bliver der fra i år kun konkurreret i tre klasser. Den mest prestigefyldte klasse, hvor både Morten Karl, Ib Kragh og Karl Åge Jensen befinder sig, hedder Super 2000. En lidt mindre potent klasse har fået navnet Super 1600, og endelig er4 der Standard 2000-klassen, som blandt andre tæller en anden nordjysk rallypar, Max Christensen og Mikael Kanstrup i en Honda Civic R. I fjor sluttede de på syvendepladsen generelt, mens Morten Karl efter kostbare uheld i sæsonens første tre DM-løb kørte sig stærkt op og sluttede på tredjepladsen efter sejrene i dens sidste tre løb. I år håber Morten Karl at bytte den bronzeplacering ud med det øverste trin på sejrsskamlen. - Konkurrencen bliver hård. Men det er ikke umuligt. Men som i så mange andre sportsgrene, så gør dygtighed og godt materiel heller ikke det hele i rallysporten. Der skal også held til.