Erhverv

Nulmoms på digitale medier får grønt lys fra EU-lande

Digitale medier vil fremover kunne konkurrere med papirmedier på mere lige vilkår efter EU-beslutning.

EU-lande er enige om at nedsætte moms på digitale publikationer. - Det kommer til at betyde, at vi får givet aviserne en mulighed for at få en lige spillebane, uanset om de er digitale eller fysiske, siger finansminister Kristian Jensen (V). Foto: Preben Madsen/arkiv/Ritzau Scanpix

EU-lande er enige om at nedsætte moms på digitale publikationer. - Det kommer til at betyde, at vi får givet aviserne en mulighed for at få en lige spillebane, uanset om de er digitale eller fysiske, siger finansminister Kristian Jensen (V). Foto: Preben Madsen/arkiv/Ritzau Scanpix

Vejen er banet for lige vilkår for printaviser og digitale medier, når det gælder moms.

Tirsdag har EU-landenes finansministre vedtaget et forslag om at nedsætte momsen på digitale publikationer. For nogle medlemslande helt til nul procent.

I Danmark medfører beslutningen, at både printmedier og digitale medier bliver fritaget for moms.

- Det kommer til at betyde, at vi får givet aviserne en mulighed for at få en lige spillebane, uanset om de er digitale eller fysiske, siger finansminister Kristian Jensen (V).

I Danmark blev et medieforlig, der netop lægger op til nulmoms på digitale medier, præsenteret i foråret.

Målet med regeringens udspil har ifølge finansministeren været at fremme "en digitalisering af mediemarkedet".

- Nu får vi muligheden til at kunne gennemføre det, siger Kristian Jensen.

Der er i medieaftalen afsat penge til nulmoms på digitale medier.

- Vi har ønsket det længe. Vi har været klar til at gennemføre det længe, men det har været politisk låst på grund af en uenighed mellem Frankrig og Tjekkiet, siger Jensen.

Ifølge de gældende EU-regler er digitale medier og tjenester blevet pålagt en standardmoms på mindst 15 procent.

Printmedier derimod kan pålægges reduceret moms, og nogle lande har fået godkendelse af fritagelse for moms.

Kun medlemslande, som i forvejen benytter momsfritagelse på printmedier, kan gøre det samme med digitale medier.

Reglerne gælder, indtil en større momsreform er vedtaget. Med den endelige momsreform lægges der op til, at medlemslandene mere frit kan fastsætte niveauet for momsen.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst