Ny afdelingsleder: Det bliver ligesom curling

Gitte Jeppesen skal både sende de rigtige kugler afsted, men også styre dem, som lærerne kommer med

KONGERSLEV:Lige nu er Gitte Jeppesen konstitueret som viceskoleleder på Sdr. Kongerslev Skole og derfor har hun travlt i den funktion. Måske er det derfor, der ligger et renskrevet ark med noter foran hende. Noter om den stilling, hun netop har fået som afdelingsleder med ansvar for pædagogisk udvikling og læringsmiljø. Her står hvad hun ønsker at Her skal stillingen går ud på, hvilke ting, hun skal sætte fokus på, hvordan hun skal fremme glæde og viden i de tre faseopdelte afdelinger, som Sdr. Kongerslev Skole har været i siden starten af dette skoleår. - Min egen rolle ser jeg som inspirator. Jeg skal være med til at binde leddene sammen mellem de tre faser, en slags pædagogisk rød tråd. Som jeg ser det, er en af de store farer ved faseopdelte skoler, at det bliver tre seperate led. Det bliver noget af en udfordring, siger Gitte Jeppesen uden at kigge ned på noterne. Hidtil har hun været ansat i en funktion som skolekonsulent for skolebiblioteker og it, hvor 1/3 af hendes tid har været brugt som konsulent og resten som bibliotekar og lærer på skolen. - I og med, at jeg har arbejdet på vores pædagogiske læringscenter, som bibliotekerne hedder nu om dage, så har jeg et indblik i de seneste trends og reklamer for undervisningsmaterialer. Derudover har jeg i mit arbejde som konsulent fået et stort netværk som jeg vil bruge, blandt andet til at få lærerne på de rigtige kurser, forklarer Gitte Jeppesen. En skole for både Pernille og Johannes Naturligvis skal også eleverne mærke, at der er kommet en leder, der fokuserer på pædagogik og indlæring. Meget konkret endda. - Vi får seks nye klasseværelser, siger afdelingslederen og kigger ud af vinduet på det nye byggeri, og hvad skal vi smide derind af inventar? Her skal jeg blandt andet sørge for, at vi får et fleksibelt læringsmiljø, som tilgodeser elevernes forskellige læringsstile, siger Gitte Jeppesen. Det betyder på godt dansk, at hvis lille Pernille lærer grammatik bedst for sig selv, så skal hun have mulighed for det. Og hvis Johannes får mest ud af verberne ved at sidde med nogle andre drenge, ja så skal han også have mulighed for det. - Samtidig er det også mig, der skal være med til at give lærerne de bedste arbejdsforhold på stedet, fortæller hun. Derudover vil Gitte Jeppesen gerne skabe nogle store opholdsrum for de ældste elever med cafémiljø, hvor de både kan sidde og slappe af, men også arbejde ved, når der er store projekter i farvandet. Ligeledes håber hun på, at budgettet rækker til, at der kan blive råd til skabe, hvor man kan gemme mobiltelefoner og bøger, som man ikke bruger så ofte. Igen til de ældste elever. Kuglen skal fortsætte Hun kigger en gang imellem ned på noterne. Det er de samme noter, som hun brugte til ansættelsessamtalen, men hun kigger blot derned for at konstatere, at hun har sagt det meste og lidt til. Hun brænder for det, kan man mærke. Men hvor kan hun brænde fingrene? Hvor ser hun selv de største udfordringer med at slå til som afdelingsleder med ansvar for pædagogisk udvikling og læringsmiljø? - Når man har en faseopdelt skole på den her størrelse og samtidig skal sikre et højt fagligt niveau, så er det vigtigt, at lærerne underviser i det, de er interesserede i og kompetente til. Når vi så - som udgangspunkt - vil have, at lærerne underviser inden for én fase, så kan det være svært at få det til at hænge sammen, forklarer Gitte Jeppesen. Pludselig stopper hun op, lader noter være noter. - Det er lidt ligesom curling. Jeg skal feje forhindringerne til side og skabe rum til lærerne og eleverne. Og så lander I lige midt i cirklen? - Nej, kuglen skal fortsætte. Pædagogisk udvikling er en evig proces. Måske er det ikke helt som curling, griner Gitte Jeppesen. Det er lidt ligesom curling.