Ny aftale på plads for Storstrømsbroen

En aftale om en ny Storstrømsbro til fire milliarder kroner er nu på plads mellem regeringen og oppositionen.

Ny aftale på plads for Storstrømsbroen

Finansieringen af en ny Storstrømsbro er tirsdag faldet på plads mellem partierne i trafikforliget, der tæller alle partier i Folketinget på nær Enhedslisten. Arbejdet med en ny bro kan derfor endelig sættes i søen.

De omkring fire milliarder kroner til broen mellem Sjælland og Falster kommer fra et billigere signalsystem til den danske jernbane, oplyser SF's trafikordfører, Jonas Dahl, til Ritzau.

Det er vigtigt for dansk erhvervsliv at kunne køre godstog direkte fra Danmark til Europa, mener De Radikale, som derfor er glad for den nye aftale, da den nuværende bro slår revner og ikke kan stå for den tunge trafik.

- Derfor ville Lolland-Falster kunne se frem til, at der ikke var tog mellem øerne og Sjælland. I dag viser vi rettidig omhu og sørger for, at der i fremtiden stadig kan komme tog mellem øerne, skriver De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg, til Ritzau.

Den nye bro skal imødekomme mere trafik, der kommer med åbningen af Femern-tunnelen i 2021.

Det har indtil tirsdag især været finansieringen af den nye bro, der har delt politikerne og sendt forhandlingerne til tælling flere gange.

På et møde i Transportministeriet tirsdag har regerings- og oppositionspartierne dermed lagt sidste hånd på en del af en større trafikaftale, hvor der skal bruges op mod tre milliarder kroner på andre projekter.

Venstre havde gerne set, at dagens broaftale også kom til at omfatte en række andre grydeklare trafikale projekter, skriver trafikordføreren Kristian Pihl Lorentzen i en kommentar til Ritzau.

Han håber på, at forligspartierne i løbet af få dage er klar med en supplerende trafikaftale.

- Det er komplet uforståeligt for mange, hvis ikke det vigtige motorvejsprojekt mellem Holstebro og Herning bliver en del af en samlet trafikaftale, når nu alle forligspartierne er enige om behovet for motorvejen til Nordvestjylland, skriver han i en mail.

- I samme øjeblik, at de reserverede midler er frigivet, er vi klar til at slå søm i en supplerende trafikaftale, skriver Kristian Pihl Lorentzen.

Den dobbeltsporede jernbane på den nye Storstrømsbro vil blive anlagt, så passagertog kan passere med 200 kilometer i timen, og bilister kan køre med 80 kilometer i timen.

Arbejdet begynder i 2018 og tager omkring fire år, før de første tog og biler kan kører over senest i ultimo 2021. Der kommer også en gang- og cykelsti over Storstrømmen.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.