Ny amerikaner-BMW på vej

Ny X5 bliver den hidtil mest avancerede firehjulstrækker - hævder BMW

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

En blødere, men alligevel mere aggressiv front præger den nye BMW X5, der kommer her til lands i løbet af næste forår.

Hvem vil ikke gerne indynde sig hos de amerikanske forstadsfruer, når de skal have en vogn at køre ungerne til fodbold i? I USA er der stadigvæk millioner af hjemmegående husmødre, og de elsker at sidde højt i deres bil - på den måde føler de sig sikre - og det må gerne være en firehjulstrækker, så manden kan bruge bilen til jagt i weekenden. Herhjemme er det den omvendte verden. Her piller vi bagsæderne ud, forsyner bilen med gule plader og sparer en formue i registreringsafgift. Mercedes var først med M-klassen, men BMW havde også set den nye tendens. I 1999 var man klar med den første X5, hvor man havde gjort et stort nummer ud af, at bilen skulle køre fornøjeligt både på landevej og i moderat terræn. De er i sagens natur svært at lave et fartøj, som kan begge dele, men det lykkedes, og nu barsler BMW med en spritny model. Premiere i USA For at tækkes de amerikanske købere får den premiere derovre allerede til efteråret, hvorimod vi må vente til næste forår for at få fingrene i den nye X5. Ved første øjekast ser det dog ud til, at ventetiden ikke bliver slem for potentielle købere. Designet læner sig nemlig så tæt op af den gamle version, at det kan være svært at spotte forskellen. Man bemærker dog, at fronten er ændret, så den matcher den mindre X3 og hele vognens profil forekommer mere muskuløs. Ikke overraskende beretter BMW, at målet har været at forbedre X5 på alle punkter. Kort fortalt betyder det, at karrosseriet er stivere, hjulophængene er modificerede, karrosseriet er bedre til at bryde gennem luften, der er mere elektronik, flere kræfter og et lavere forbrug. Og så er der en god nyhed til de, der har råd til en X5 på hvide plader. Mod ekstrabetaling bliver det fremover muligt at købe ekstra sæder bagi, så der er rum til syv personer. Elektronik-orgie Til elektronikfreaks tilbyder tyskerne en række af de features, der ellers har været forbeholdt de store direktionsbiler: Adaptive Drive, der stabiliserer karrosseriets bevægelser, adaptive støddæmpere, som automatisk tilpasser sig underlagets beskaffenhed, aktivt styretøj, head-up display, så man kan se bilens hastighed i forruden, og i-drive systemet, der kendes fra 7-serien. Motorprogrammet ser også spændende ud. Indtil videre tilbydes tre pumpeværker, der i hvert fald ikke kan siges at mangle kræfter: V8 benzinmotor med 355 hk, der kører 240 km/t og spurter fra 0-100 km/t på kun 6,5 sekunder, en sekscylindret benzinmotor med 272 hk og dieselmotoren på 3,0 liter, der yder 231 hk og kører godt 11 km/l. BMW X5 produceres på BMW’s fabrik i Spartanburg/USA og verdenspremieren finder sted på Los Angeles Motor Show ultimo november. Der er solgt i alt 580.000 eksemplarer siden 1999.