Ny Carlsberg-øl flopper i Danmark

Carlsbergs relancering af sit hofmærke i Danmark, Carlsberg-øllet i nye flasker og kasser dette efterår, blev en fiasko, skriver dagbladet Børsen. Det erkender øl-gigantens topledelse, der over for aktieanalytikere kalder det for et "flop". Skæverten er så stor, at den højt prioriterede salgsvækst for Carlsberg-mærket over hele verden faldt fra 12 pct. i første halvår til omkring nul i andet halvår.Det kostbare sponsorat af EM i fodbold i juni skulle have øget væksten i Carlsberg-mærket til mindst 8 pct. i hele 2004 mod 7 pct. året før. Den endte på 6 pct. En årlig stigningstakt på 8 pct. er øl-koncernens målsætning. - Relanceringen i Danmark har ikke fungeret som forventet, men selv med en flad udvikling i andet halvår vurderer vi, at Carlsberg-mærket er blevet styrket set i lyset af det dårlige vejr og nogle utrolig dårlige markeder i Vesteuropa. Det afspejler sig i vores regnskab og i flere af vores konkurrenters, siger Nils Smedegaard Andersen, koncernchef for Carlsberg.