EMNER

Ny færge tættere på

Norske Svein Olaf Olsen bag nyt rederi, der fra 1. juni vil sejle året rundt mellem Hanstholm og Kristiansand - investorerne skal findes i Thy

Svein Olaf Olsen lancerede tirsdag hjemmesiden på internettet for selskabet Thyferries Ltd., der efter planen skal sejle mellem Hanstholm og Kristiansand fra den 1. juni. Arkivfoto: Peter Mørk

Svein Olaf Olsen lancerede tirsdag hjemmesiden på internettet for selskabet Thyferries Ltd., der efter planen skal sejle mellem Hanstholm og Kristiansand fra den 1. juni. Arkivfoto: Peter Mørk

HANSTHOLM:Planerne om en ny færgeforbindelse fra Hanstholm til Norge blev tirsdag eftermiddag endnu mere konkrete. Her lancerede nordmanden Svein Olaf Olsen hjemmesiden på internettet for selskabet Thyferries Ltd., der efter planen skal sejle mellem Hanstholm og Kristiansand fra den 1. juni. På hjemmesiden kan interesserede allerede nu booke rejserne, skønt Svein Olaf Olsen endnu mangler de sidste investorer for at nå op på de 30 mio. kroner til at få projektet til at hænge sammen. - Lige nu har vi tilsagn om 10 mio. kroner og vi mangler endnu at skaffe de sidste 20, siger Svein Olaf Olsen, der vil skaffe de resterende penge blandt lokale investorer i Thy. Svein Olaf Olsen var blandt tovholderne på MasterFerries ambitiøse satsning på en hurtigrute mellem Hanstholm og Kristiansand med katamaranfærgen "MasterCat". Bedste beliggenhed Svein Olaf Olsen er ikke i tvivl om, at det vil lykkes ham at skaffe de resterende mio. kroner, fordi Hanstholm efter hans mening har en bedre beliggenhed for en færge fra Sydnorge end Hirtshals. Kombinationen af den korteste afstand fra Kristianssand, og kendsgerningen at Hanstholm ligger tættere på Padborg og Esbjerg skal sætte gang i Cargoafdelingen, der bliver en vigtig del af færgeforbindelsen. - Derudover vil vi konkurrere på prisen, siger rederen. Heller ikke kritikken af Hanstholm Havns vanskelige indsejlingsforhold skræmmer nordmanden. - Hvorfor har ingen set på, om påsejlingerne måske skyldtes fejlnavigering, spørger han. Fire daglige afgange Efter planen skal færgen være hjemmehørende i Hanstholm og sejle under dansk flag. Færgen skal have fire daglige afgange, to fra henholdsvis Norge og Danmark. Sejltiden bliver på tre timer og 45 minutter. Finanskrisen skræmmer i øvrigt heller ikke nordmanden. - Der er mange skibe på markedet og ingen har for tiden planer om at etablere en ny færgeforbindelse. Det giver os muligheden for at vælge og vrage mellem de færger, vi vil chartre. Vi har dog en konkret færge til 1000 passagerer i kikkerten, siger han. Lykkes det ikke at skaffe investorer inden udgangen af januar, opgives projektet. - Så bliver det for sent at etablere en ny forbindelse til sommer, siger han. Af selv samme grund er hjemmesiden åben for bookinger, mens betalingen først skal falde, når ruten er blevet til noget.