Aalborg

Ny hjerneforskning kan misbruges

Det er et bestemt område i hjernen, som får os til at købe en vare - eller lade være. Med en hjernescanner kan man nu direkte aflæse, om forbrugeren får lyst til at købe et produkt, når han ser reklamen for det.

Det er en viden, reklamebranchen er ivrig efter at udnytte. Men den nye metode kan misbruges, advarer eksperter. - Følelserne hjælper os med at træffe de hurtige beslutninger. Det er nogle gange meget fornuftigt, og andre gange er det meget farligt. Hvis vi får klarlagt motivations- og beslutningsstrukturen i hjernen, bliver vi nemmere at manipulere med, siger Christian Jantzen, der er leder af Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet. - Markedsføring, som ved meget mere om, hvordan følelser er indrettet, ville kunne få en fordel ved de her meget hurtige beslutningsprocesser - og hvis man så kan eksponere folk i den rette situation og med de rette stimuli, og hvis man så kan bringe folk i den rette stemning, så bliver det virkelig farligt, vurderer han. Danske hjerneforskere forsøger netop nu at overføre teknologien fra de dyre hjernescannere til billigere apparater. Teknikken kan være i brug i Danmark i løbet af fem år, vurderer eksperter. 1. sektion side 6