Danmark

Ny Kia føles som en BMW

Korea­nernes ny familiebil, Niro, imponerer bl. a. med flotte køreegenskaber og højt udstyrsniveau

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Niro koster fra 310.000 kr. - det lyder af en del, men automatgear er altid standard.

DANMARK:Hver gang der dukker en ny bilmodel op, kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvorfor? Hvorfor skal vi forbrugere igen belemres med endnu et transportmiddel, som grundlæggende er ligesom alle de andre bilmodeller?

Og da jeg for lidt tid siden satte mig ind i den her nye Kia Niro, kom den samme følelse til mig igen. Den forudgående korte præsentation levnede masser af plads til mine fordomme om bilen.

Vi havde ikke fået ret meget at vide om den, så jeg satte mig forudsætningsløst ind bag rattet. Men et par hundrede kilometers blandet hygge- og bandit-kørsel i og omkring Barcelona gjorde kål på min skepsis: Den her Kia er ikke bare endnu en gang suppekogeri på udkogte ben, men en glædelig nyhed i et konservativt marked af benzin- og dieselbiler.

På sporet igen

Inden du får mere af vide om bilen, får du lige baggrunden for min skepsis: Kia har skuffet mig de sidste tre-fire år. Da Kia Ceed kom frem i 2007, var der ellers disket op til en spændende fremtid og knivskarp konkurrence med Golf, Peugeot, Ford osv. Men herfra gik det lidt trægt med Kia, som i et par år ikke rigtig har formået at overraske stort. Den nye Ceed og Picanto er ved at være bedagede for slet ikke at tale om storebror, den ny Kia Optima, som ser fin ud, men kører som en kopi af noget bedre.

Men nu er Kia igen på sporet: Den helt nye Sportage er fremragende - det samme er den endnu større Sorento. Og med Niro mener jeg - alvorlig talt - at Kia overgår sig selv og også de få konkurrenter i markedet.

Kia Niro er på størrelse med VW Golf og Peugeot 308, men har også SUV-træk og må derfor betegnes som en såkaldt crossover - et udtryk som bilbranchen elsker, men køberne er bedøvende ligeglade med. I korte træk er den lidt højere end konkurrenterne - og du sidder også en smule højere. Niro er 436 cm lang, 181 cm bred og 154 cm høj, hvilket betyder, at den udvendigt er større end stort set alle andre biler i klassen.

En stor akselafstand (270 cm) giver god plads i kabinen. Til gengæld er bagagerummet bilens absolutte svaghed. Her får du svært ved at feriepakke til meget mere end weekendture. Kia skriver, at bagagerummet byder på 427 liter, men jeg tvivler. Det er i praksis et lille bagagerum.

Føles BMW-agtig

Til gengæld opleves Kia som en stor - eller rettere dyr bil, når du sidder bag rattet. Niro er en hybridbil med benzin- og elmotor ligesom du kender det fra eksempelvis Toyotas hybridbiler.

Formålet er at lave en bil, der både er økonomisk og komfortabel at køre. Komforten stammer ikke alene fra transmissionen, men også fra måden bilen er bygget på: Udbredt brug af smedet stål, limede samlinger, højstyrkestål og aluminium i undervogn og karosseri og en lækker sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse giver et usædvanligt lavt støjniveau får Kia Niro til at fremstå som en markant dyrere bil end de 310.000 kr. i startpris antyder.

Solidt vejgreb

Styretøjet er på sædvanlig Kia-facon ret kønsløst, men bedre end i Ceed og lysår bedre end i det håbløse styretøj, vi kender fra Kia Optima.

Vejgrebet kan bedst beskrives som solidt både med 16- og 18-tommerfælge. Kia har ramt en sjældent god kombination af sportslighed og komfort - noget som normalt er forbeholdt BMW, Ford og dyrere VW-biler. Med andre ord: Kia Niro kører skønt.

Taber aldrig ansigt

Niro er for eksempel dejlig nem at placere på vejen - indgyder tillid.

Den er nem at køre langsomt i, og ligeså nem at køre hurtigt i - og det er faktisk her at den imponerer mest.

Kia’en tog simpelthen fusen på mig ved at køre helt BMW-agtigt og give lyst til mere.

Jeg nærmest fór gennem en øde og kurvet vej nord for Barcelona. Det er en af den slags biler, som ikke taber ansigt, når du kører stærkt.

Niro har en benzinmotor på 1,6 liter uden turbo med 105 hk og dertil en elmotor på 44 hk, som møder vejen gennem forhjulene via et fortræffeligt automatgear.

Kia kunne have gjort som Toyota og bygget et milliongear på - mens det her fungerer langt bedre.

Bilen reagerer prompte på speeder-input og er en sand fornøjelse i bykørsel.

Men bilen kører ikke på strøm alene - benzinmotoren er altid med - og brummer lavmælt ude foran - med mindre du træder speederen i bund - hvor Niro kvitterer med en anstrengt motorlyd, som Kia godt kunne have arbejdet lidt mere på at civilisere.

Automatgear

Der er ikke andre motorvalg - Niro fås hverken med diesel eller som ren benzinbil, så det eneste du skal gøre er at finde ud af, hvilket udstyrsniveau, du har brug for og råd til.

Selv den billigste variant til 310.000 kr. er flot udstyret med automatgear, LED-kørelys, læderrat, klimaanlæg, elruder for og bag, 16 tommer alu og ratbetjent radio. Det er omtrent samme pris som den teknisk tilsvarende Toyota Auris Hybrid.

Hvis du bestiller en Kia Niro i dag, kan du regne med levering i december måned. Har du mod og lyst til at vente lidt længere dukker en såkaldt opladningshybrid op i løbet af 2017 med et større batteri, som sikrer at du kan køre den som ren elbil, når du har lyst til fuldkommen tyst og miljøvenlig fremfærd.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.