Ny kommune kom godt fra start BORGERSERVICE: Hektisk dag med enkelte begyndervanskeligheder, da tre kommuner smeltede sammen til én

Hans Christensen
- Vi skal levere en god service, uanset hvad det drejer sig om, siger Sofie Olsen, der er leder af Borgerservice i Frederikshavn. Foto: Kim Dahl Hansen
EMNER 3. januar 2007 05:00

FREDERIKSHAVN: Tirsdag 2. januar 2007 var endnu en dag på kontoret - og så alligevel ikke. For de mange medarbejdere i Ny Frederikshavn Kommune var det dag 1 efter kommunalreformen og det var med sommerfugle i maven, de fleste mødte på arbejde. ”Én indgang til det offentlige” er overskriften på strukturreformen og kommunerne har blandt meget andet overtaget arbejdet med udstedelse af pas og kørekort, ligesom papirarbejdet til borgerlige vielser er flyttet fra byrådssekretariatet til Borgerservice. På rådhusene i Sæby og Skagen er der indrettet borgerservicebutikker og i Frederikshavn ligger borgerservice på biblioteket. Kø fra morgenstunden Der var kø fra morgenstunden og pres på hele dagen. - Vi har haft rigtig mange, der er kommet for at betale forbrugsafgifter og også en del, der skal have kørekort eller pas, fortæller Jette Overgaard. Hun er leder af borgerservice i Ny Frederikshavn Kommune. I alt er der 65 medarbejdere på de tre borgerservicecentre og i Frederikshavn er det Sofie Olsen, der leder borgerservice. - Vi har mange forskellige opgaver, men uanset hvad folk kommer her for, handler det om service. At vi hurtigt og nemt kan guide dem videre til de rette medarbejdere, uden at de skal sendes rundt i systemet, siger Sofie Olsen, der har været ansat i kommunen siden 2000, senest som udviklingskonsulent i socialforvaltningen og projektleder i Sundhedsstyrelsen. It-sammensmeltning Den helt store øvelse har været sammenkøringen af de tre gamle kommuners edb-systemer og starten gik uden de helt store problemer. 1. nytårsdag mødtes 40 medarbejdere og projektledere fra kommunens it-afdelinger og forvaltninger i Kattegat Siloen for at prøvekøre de nye systemer. - Vi gjorde vores del af arbejdet færdigt til 1. december, hvorefter KMD tog over og i dagene mellem jul og nytår har de flyttet de enorme mængder af data over i det nye system, fortæller centralforvaltningschef Carsten Sand. Starttjekket 1. nytårsdag gik over al forventning. - Vi mødtes klokken 15 og lavede en fiktiv arbejdsdag, hvor de enkelte forvaltninger prøvede en sagbehandling og i langt de fleste tilfælde kørte det, som det skulle. - Enkelte havde dog mindre fejl, men klokken 19 var de rettet, forklarer Carsten Sand. På premieredagen var der enkelte tekniske problemer med telefonerne, ligesom edb-systemet nogle steder kørte lige lovlig langsomt. Ny hjemmeside Ny Frederikshavn Kommune har selvfølgelig sin egen hjemmeside, www.frederikshavn.dk, som også havde premiere i går. Hjemmesiden er informativt og overskueligt opbygget. Fra forsiden kan man klikke sig videre til fire underoverskrifter: Borger, erhverv, politik og demokrati samt selvbetjening. Endnu mangler der dog en del informationer. For eksempel er der ikke adgang til åbne postlister, men det er et spørgsmål om tid, før alle kan klikke sig videre til en liste over indgået post til Ny Frederikshavn Kommune.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...