Ny måde at flåbilisterne på

Der har i nogen tid været skrevet en del om noget kaldet roadpricing, igen en engelsk betegning på noget vi her i Danmark kunne nøjes med at benævne "ny måde at flå bilisterne på!"

Forleden kunne læses, at et flertal i Aalborg byråd synes det er en god ide, ja selv borgmesteren, der ellers aldrig har nogen kommentarer til noget som helst, synes det er en god ide! Ifølge borgmesteren, kunne pengene bruges som tilskud til en 3. Limfjordsforbindelse, tja den skal jo også finansieres på den ene eller den anden måde, men mon kommunen får lov til at beholde indtægten fra en sådan afgift? Han udtaler også, at det kunne gøre folk mere klart, at det koster at holde vejene i stand, mon Aalborgs borgmester virkelig tror at befolkningen ikke er klar over at det koster at vedligeholde veje? Nu synes jeg dog, at bilister i forvejen betaler mere end rigeligt for at vedligeholde vejene, dels over de skyhøje skatter som vi borgere må betale, dels ved at en bilist må betale for tre biler når han køber én, dels vægtafgift som betales med omkring 3000 kr årligt, alt efter hvilken bil der køres i og så er der jo også benzinafgiften som betales af hver liter benzin som en bilist køber og når bilen skal på værksted betales 25 procen i moms oveni reparationsprisen. så alt i alt betales en bilist årligt et ret stort beløb til de offentlige kasser! Signe Friis synes også det er en god ide, for på den måde betaler folk for det de bruger. Ja det er rigtigt, men igen er det de mindre bemidlede det vil gå ud over, har man en stor løn har man råd til at køre ind i byen, er man pensionist må man gå. Jeg læste for en tid siden om en bankdirektør der fik 7.000.000 kroner i løn sidste år, selv fik jeg ifølge min skattebillet 97.752 kroner i folkepension, før skat. Hvem tror Signe Friis har bedst råd til at køre til byen? Hun udtaler også, at der ikke skal være en ny skat, men at der skal en skatteomlægning til. Min erfaring siger mig, at når folketingsmedlemmer taler om skatteomlægning er det for at få flere penge i de offentlige kasser. Jeg har aldrig oplevet, at det er for at borgerne kan få flere penge til sig selv. Hun udtaler også at afgiften på benzin skal helt eller delvis fjernes. Ja den er god, jeg tror at det var under Schlüter-regeringen, at vægtafgiften blev hævet med 50 procent for kunne at sætte benzinafgiften ned, så benzin i Danmark kunne komme ned på tysk niveau, hvad da også skete, men allerede et par år efter begyndte folketingets medlemmer at tale om at sætte prisen på benzin op " for Danmark har i øjeblikket nogle af Europas mindste benzinpriser!" De undgik at fortælle folk at vores billige priser var de 50 procent, der var lagt på vægtafgiften, og siden er vægtafgiften årligt steget nogle kroner! Henrik Thomsen udtaler, at det sikrer en retfærdig betaling, efter hvad den enkelte bilist faktisk har kørt. Igen må jeg mene, at retfærdigheden efter min formening er langt borte, når det kun er dem med de høje indtægter, der har råd til at køre i byen! Der udtales af samtlige, at det ikke må blive en ny afgift oven i de eksisterende afgifter. Men statsminister Anders Fogh Rasmussen udtaler at roadpricing først og fremmest er noget man afgør lokalt, tror i så at staten vil give afkald på afgiftsnedsættelser andre steder, som bilister nu betales, og lader en roadpricingafgift gå i de kommunale kasser?