Skolevæsen

Ny måde at tænke på

- Jeg hader mig selv, når jeg plaprer løs om en ting ad gangen. Som om det kan løse noget som helst. Ting hænger sammen, og vi kan da ikke gøre folkeskolen bedre, hvis vi bare blindt diskuterer f.eks. test eller ej, indleder Christine Antorini om den fælde, poltikerne konstant falder i, når de vil kommentere hinandens forslag og udtalelser.

- Jeg regner virkelig med, at vi otte i Hjørring vil tage det store billede alvorligt og virkelig lytte til hinanden. Det er der for en gangs skyld tid til! Jeg tror, vi politikere vil lægge vores automatsvar bag os og se, hvor enige vi egentlig er, uddyber hun. Selv vil hun lægge mest vægt på, at kreativitet og iderigdom er noget, der hører til i alle fag. - At være iderig, innovativ er en indstilling til, hvordan man bruger det, man kan. Derfor skal vi snakke om, hvordan vi kan få skabt en større faglighed hos børnene, uanset hvad de kan. Vi har i fremtiden ikke bare brug for innovative computerfolk, vi skal også have verdens bedste sygeplejersker og tømrere, fastslår Christine Antorini. For at landet skal klare sig i den store konkurrence, skal vi lære børnene at få endnu bedre ideer end i andre lande, og det kræver samarbejde. Børnene skal vænne sig til at være åbne om deres tanker, så de kan kombineres med andre børns ideer og viden. Kun sådan bliver de dygtigere, mener hun. - Derfor er det jo herligt, at de voldsomt diskuterede PISA-undersøgelser, der viste, at danske børn ikke læser ret godt, også viste, at danske børn er rigtigt, rigtigt glade for at gå i skole. Det er helt afgørende for, at de kan udvikle evnerne til at få ideer, siger Christine Antorini, som også gerne vil have debatteret lærernes stolthed. - Den skal de have tilbage. Jeg kan godt forstå, de er trætte af politikernes og andres debatniveau, siger hun.