Miljø

Ny motor sætter ild til tog

Nye, miljøvenlige motorer i IC3-togene har flere gange været årsag til brande med giftig røgudvikling

KØBENHAVN:DSB har brugt over 600 millioner kroner på at sætte nye, kraftigere og mere miljørigtige motorer i IC3 togene. Blandt andet fordi afløseren, skandaletoget IC4, er stærkt forsinket. Men nu er der opstået alvorlige problemer med de nye IC3 motorer. Turboladerne bliver nemlig ifølge DR Nyheder så varme, at de ved flere lejligheder har startet en brand, som har sendt giftig røg ind til passagerer og personale. Havarikommissionen er gået i gang med, at undersøge en brand i et IC3 tog ved Sorø i sidste måned samt en tilsvarende brand i et IC3 tog ved Ringsted 8. juli. I begge tilfælde måtte flere hundrede passagerer evakueres. I tilfældet Sorø, måtte 4 passagerer og 2 DSB medarbejdere indlægges til observation for røgforgiftning. Giftig røg i toget Turboladerne er blevet så varme, at temperaturen i udstødningssystemet er kommet op over 1300 grader, hvilket har været nok til at brænde hul ind til toget og dermed sende giftig røg ind til passagerer og personale. - Røg og brand er jo altid en alvorlig sag. Og i de her tilfælde har der jo været røg i passagerafdelingen, siger Søren Groth, der er undersøgelsesleder ved Haverikommissionen. Siden år 2008 har der været i alt 18 tilfælde af røgudvikling eller brande som følge af overophedede turboladere. Men henover sommeren har der været tiltagende problemer med turboladere, der bliver for varme. På blot 3 måneder har der været 7 tilfælde. Hver gang har det været nødvendigt at lukke ned for én af IC3 togets 4 motorer. Ifølge TV-Avisen oplysninger har der været problemer med IC3 togenes alarmsystem ved brandene i Sorø og Ringsted. Derfor var det passagererne, der måtte gøre togføreren opmærksom på den giftige røgudvikling. Haverikommissionen har nu valgt at lave en større undersøgelse af motorbrandene. Undersøgelsesleder Søren Groth oplyser, at undersøgelsen vil være færdig i løbet af et halvt til et helt år. DSB har lavet en handlingsplan, som blandt andet betyder, at IC3 motorer med overophedede turboladere skal lukkes ned. Samtidig skal togpersonalet rundere de kritiske steder i toget og holde et vågent øje med røg, varmeudvikling eller andre tegn på brand. - Vi har med handlingsplanen løst problemet på den korte bane, men på den lange bane skal vi finde ud af om alle de turboladere vi har fået monteret skal skiftes igen, siger DSB's direktør for Fjern- og regionaltog Frank Olsen. Han garanterer at arbejdet ikke kommer til at genere passagererne. Forsinkelser Når lokoføreren skal koble en motor fra på grund af en for varm turbolader, giver den mindre trækkraft flere forsinkelser. Konkret betyder problemerne med turboladerne, at DSB ikke kan leve op til aftalen med staten om, at ni ud af ti tog skal køre til tiden. Trafikstyrelsen, som er øverste jernbanemyndighed i Danmark, har bedt DSB om en redegørelse i sagen om IC3 brandene. /ritzau/