Ny motorvej vil gavne nordjysk erhvervsliv
Store økonomiske og miljømæssige gevinster at hente, påpeger komité

En bedre korridor til Europa er vigtig for virksomhederne - ikke mindst i det nordjyske, siger formanden for Hærvejskomitéen Jens Chr. Lund. Arkivfoto
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Der vil være store gevinster at hente for det nordjyske erhvervsliv, hvis der bliver etableret en ny motorvej ned gennem Jylland til at aflaste E45. Eksempelvis vil verdens største producent af præisolerede rør, Logstor i Løgstør, kunne spare 2300 køretimer årligt og spare miljøet for 200 ton CO2. Nabovirksomheden Jeld-Wen, der er en af verdens største producenter af døre, vil kunne spare op mod 600.000 kr. årligt i transportomkostninger. Det viser beregninger de to store virksomheder har lavet forud for et komitémøde, som Hærvejskomiteen i går holdt på Jeld-Wen i Løgstør. Komiteen arbejder for at etableret den nye jyske motorvej så hurtigt som muligt for at få en kortere, hurtigere og mere stabil forbindelse ned gennem Jylland og videre ud i Europa. Ikke mindst til glæde for det nordjyske erhvervsliv. Karsten Beierholm, der er ansvarlig for indkøb på Jeld-Wen, er ikke i tvivl om, at en ny motorvejs-linjeføring ned gennem Jylland vil være en stor gevinst for virksomheden. - Et af vores allervigtigste konkurrence-parametre er, at vi kan levere hurtigt, siger Karsten Beierholm, der noterer sig, at en ny motorvej ned gennem Jylland vil være med til at kunne fastholde arbejdspladser hos dør-producenten i Vesthimmerland. Afgørende - Ordentlig infrastruktur til og fra vores terminal samt fabrik er af afgørende betydning for, at vi bliver her og bevarer arbejdspladserne i Løgstør, siger Karsten Beierholm, som understreger, at tidspresset på distributionen hele tiden vokser. - Hurtige og præcise leverancer er afgørende, for i praksis er vi kundernes lager, og de forventer levering fra dag til dag. God infrastruktur får stadig større betydning. Leveringsvinduet til kunderne bliver mindre og mindre, og der etableres miljøzoner og andre reguleringer, der sætter snævre tidsgrænser for distributionen, siger han. Beregninger viser, at køretiden fra Løgstør til Padborg vil kunne reduceres med omkring 35 minutter. Jeld-Wen vil mindske udslippet fra lastbilerne med 150 ton CO2, hvis den nye motorvej bliver etableret. På linje Jan Moesgaard, der er næstkommanderende for Logstor logistik og transport, er på linje med naboen. Logstor har især mange tyske kunder, og en ny motorvej ned gennem Jylland vil kunne sikre, at virksomheden kan levere til kunder så langt væk som Stuttgart samme dag, som ordrerne er løbet ind. Måske endda længere ned i Europa. - Hurtig levering er et afgørende konkurrence-parameter for os, siger han. Med mandagens møde ønskede Hærvejskomitéen at sætte fokus på de erhvervsmæssige gevinster ved Hærvejsmotorvejen. Det er tidligere i en stor analyse dokumenteret, at en ny midtjysk motorvej også udløser store gevinster for samfundsøkonomien og giver en bedre spredning af vækst og trafik i hele Jylland. Men det nordjyske erhvervsliv vil altså kunne få et direkte og konkret udbytte af mere effektiv infrastruktur. - En bedre korridor til Europa er vigtig for virksomhederne - ikke mindst i det nordjyske, fastslår formanden for Hærvejskomitéen Jens Chr. Lund.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.