Ny rapport: Motorcyklister lever livet farligt

Risikoen for at blive dræbt eller alvorligt skadet er mindst 50 gange større, når man kører motorcykel i stedet for i bil, viser en ny undersøgelse

Arkivfoto: Martin Damgård
Motorcykler 21. marts 2018 17:17 - Opdateret 21. marts 2018 17:19

DANMARK: Foråret nærmer sig, og så snart solen får magt og temperaturen stiger, finder tusindvis af motorcyklister deres tohjulede køretøjer frem fra vinterhi.

Når motorcyklerne kommer på vejene, medfører det typisk flere alvorligt tilskadekomne og dræbte.

En ny undersøgelse fra Transport DTU slår fast, at risikoen for at dø eller komme alvorligt til skade i en trafikulykke er mindst 50 gange højere, hvis man griber fat om styret på en motorcykel end rattet i en bil.

- Når risikoen for motorcyklister er så mange gange større per kørt kilometer, skyldes det ofte, at hastigheden er for høj i mange af dødsulykkerne på motorcykel. Desuden er motorcyklisterne ikke beskyttet på samme måde, som man er i en bil. Og endelig er motorcyklisterne lette at overse, fordi de ikke fylder meget i gadebilledet, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Gode råd til motorcyklister og bilister:

Hastighedskontrol med fokus på motorcyklister

Selvom antallet af dræbte motorcyklister faldt fra 2016 til 2017, er problemet med alvorlige motorcykelulykker ikke formindsket. Antallet af motorcyklister, der kom alvorligt til skade, er nemlig på samme niveau som tidligere år, viser tal fra Vejdirektoratet.

Fra fredag den 23. marts sætter politiet ind med en landsdækkende hastighedskontrol, hvor man blandt andet vil have fokus på motorcyklisternes fart og adfærd i trafikken.

- I de kommende forårsmåneder går vi ud med hastighedskontroller landet over, fordi mange trafikanter fristes til at køre for stærkt. I den forbindelse har vi særligt øje på motorcyklernes hastighed og adfærd, fordi vi oplever, at det er her motorcyklisternes kørekultur for alvor kan forbedres. Heldigvis kan mange motorcyklister sagtens finde ud af at køre fornuftigt, men der er stadig for mange, der bevidst kører hasarderet, siger Christian Bertelsen, politiassistent, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Opfordring til bilisterne

I en del af ulykkerne, hvor motorcykler og biler kører sammen, skyldes det, at bilisterne overser motorcyklerne, når bilisterne skal svinge eller køre ud fra en sidevej, hvor de burde have holdt tilbage. Derfor er det også vigtigt, at bilisterne nu er ekstra opmærksomme på motorcyklisterne.

- Det er vigtigt, at motorcyklisterne tager den med ro og kører forsigtigt. Men samtidig skal bilisterne huske på, at motorcykler igen bliver et sædvanligt syn i trafikken. Det er lettere at overse en motorcykel end en bil, og det kan ofte være svært at bedømme motorcyklens hastighed, så det er afgørende, at man som bilist er ekstra opmærksom på disse udfordringer, siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM.

Regionale tal på dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister i trafikken fra 2006 til 2015:

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...