Trafikpolitik

Ny regering arver DSB i dyb krise

Flere hundrede lokomotivførere står til at miste jobbet, men både politikere og DSB vil skåne de rejsende

DSBs adm. direktør Christian Roslev på pressemøde på hovedbanegården i København: Vi er alle overraskede over krisens omfang.
 Foto: Scanpix

DSBs adm. direktør Christian Roslev på pressemøde på hovedbanegården i København: Vi er alle overraskede over krisens omfang. Foto: Scanpix

Økonomien sejler igen i DSB. Det er der ikke nødvendigvis noget nyt i, men tallene på bundlinjen er så ildrøde, at op imod 1000 lokomotivførere og stationsbetjente kan miste deres job. Sådan tolker Ulrik Salomonsen, formand for Dansk Jernbaneforbund, i hvert fald en ekstern rapport, som Trafikministeriet har fået foretaget efter uroen om DSBFirst, der har kostet omkring 800 millioner kroner. Hvis besparelserne føres ud i livet, vil under halvdelen af de planlagte afgange kunne gennemføres i det nye år, advarer fagforeningsformanden. V-minister: Hus forbi Men det er en alt for dramatisk konklusion, siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V), der sidder på ministerposten, indtil der er dannet en ny regering. - At halvere antallet af togafgange, kan af flere årsager slet ikke lade sig gøre. En af årsagerne er de kontrakter, som DSB har indgået med ministeriet, siger Hans Christian Schmidt til Ritzau. Han opfordrer DSB til at kigge på, om lokomotivførerne bruger nok tid på det, de er ansat til: At køre tog. - Som jeg har fået refereret undersøgelsen, kører lokomotivførerne eksempelvis langt mindre end i landene omkring os. Det er da tankevækkende, mener den fungerende transportminister. Dansk Jernbaneforbund smider bomben om de mulige massefyringer, netop som den nye regering er ved at finde sammen. Og Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke er ikke overraskende særdeles kritisk over for det, den nye regering får overdraget fra den gamle. - Jeg vidste godt, at der var problemer i DSB, men ikke at de var så store. Det er jo noget nær et fallitbo, vi arver, siger Magnus Heunicke. Trafikordføreren slår samtidig fast, at den kommende nye socialdemokratisk-ledede regering ikke vil acceptere, at de økonomiske problemer får konsekvenser for togtrafikken. - Den kollektive trafik er en hovedprioritet for os, og målet er, at dobbelt så mange skal bruge den kollektive trafik, lyder det. Tåbelige beslutninger Samme indstilling har Enhedslistens gruppeformand Per Clausen. Også han afviser, at den økonomiske ballade får konsekvenser for kunderne. - Det er ikke DSB's medarbejdere eller passagerer, der har ansvaret for DSB's økonomiske vanskeligheder, men tåbelige beslutninger truffet af DSB's tidligere ledelse og skiftende borgerlige transportministre, siger Per Clausen og fortsætter: - Jeg forventer, at en kommende socialdemokratisk ledet regering vil sikre, at der bliver ryddet op efter disse fejltagelser på en måde, som både sikrer fortsat udbygning af togdriften og en ordentlig behandling af medarbejderne, understreger Per Clausen. DSB: Vi taber penge dagligt DSB's administrerende direktør Christian Roslev siger i en pressemeddelelse, at han ikke forventer, at passagerernes rejseoplevelser bliver forringet, men at selskabet skal foretage effektiviseringer. - Jeg tror, at vi alle er blevet overrasket over alvoren og volumen af virksomhedens økonomiske krise. DSB taber penge hver dag, og i ledelsen tager vi et engageret ansvar for målrettet at skabe balance i økonomien, siger Christian Roslev./ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst