Ny Scenic på scenen i Geneve

Renault giver nyt liv til familieklassiker

Biler 9. marts 2003 07:00

GENEVE: Gode ideer kan man sjældent have for sig selv. Det har Renault i sandhed måttet sande i de seneste år. Først kom de med den store Espace i starten af 1980'erne og indførte MPV-konceptet i Europa. I 1996 lancerede de Scenic, der var den første MPV i familieklassen. I begge tilfælde blev konkurrenterne taget med bukserne nede og som Renaults øverste chef, Louis Schweizer sagde ved præsentationen af den helt nye Scenic på biludstillingen i Geneve: - Nogle af vore konkurrenter er først ved at lancere biler i denne klasse, som er Europas hurtigst voksende. Dermed hentyder han mere end kraftigt til Ford og VW, som på nabostandene fremviste deres nye MPV'er. Hvor den fornyligt introducerede Megane II er kendetegnet ved et meget avanceret design, så er Scenic en smule mere afdæmpet. Foran er den velkendte snude erstattet af et design, som mest af alt minder om storebror Espace. Bagenden er mere i stil med Megane, men den underlige bagrudekonstruktion er erstattet af en mere almindelig version. Scenic 11 er i øvrigt vokset med otte centimeter og måler nu 4,25 meter i længden. I første omgang fås bilen med fem sæder, men ifølge Renault kommer den i løbet af et års tid med mulighed for tilkøb af to ekstra sæder bagtil. Når denne model kommer bliver den samtidig 23 centimeter længere. Køberne får således mulighed for at skræddersy deres bil til behovet. Hvorfor egentlig også køre rundt med to ekstra sæder bagi, hvis man aldrig har brug for dem alligevel? Der er tale om fem enkelte sæder, som kan tages ud efter behov. Bagsæderne er naturligvis udstyret med flyklapper til børnenes legetøj. Desværre er bilen ikke udstyret med zoneopdelt klimanlæg, som eksempelvis den tilsvarende model fra Ford. Interiøret er præget af spændende design og innovative løsninger. Instrumentbordet er helt anderledes end de vi kender fra den ordinære Megane og igen genkender vi mange elementer fra Espace. Især displayet, som kører hen over midten af bilen. Motorudvalget vil være følgende: 1,4 (98 hk), 1,6 (115 hk), 2,0 (136 hk), 1,5 Dci (80 hk), 1,5 dCi (100 hk) og topmodellen i dieselprogrammet har 120 hk og et moment på 300 Nm. Der fås såvel en femtrinsgearkasse, en ny med seks trin og et automatgear. Den nuværende Scenic er siden starten i 1996 blevet produceret i mere end to millioner eksemplarer.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...