Medievirksomhed

Ny teknik gør det lettere at se tv uden reklamer

Seere har fået langt større valgfrihed - men annoncører stritter imod

Hvis man hader tv-reklamer midt i udsendelserne, er der grund til at juble over den ny teknologi. Inden længe kan vi nemt slippe for reklamerne ved hjælp af digitale tv-bokse.

Hvis man hader tv-reklamer midt i udsendelserne, er der grund til at juble over den ny teknologi. Inden længe kan vi nemt slippe for reklamerne ved hjælp af digitale tv-bokse.

Ny teknologi vil i fremtiden gøre det lettere for os at spole forbi tv-reklamer - endda lige midt i udsendelserne. Det er de reklamefinansierede tv-stationer helt klar over, så de stritter imod. Men formentlig forgæves. Stofa, der leverer kabel-tv til en række antenneforeninger landet over - for eksempel Aalborg-Nørresundby Antenneforening - har netop taget et nyt skridt i retning af den teknologi, som allerede er vidt udbredt i USA. Millioner af kabel-tv-kunder i USA har særlige digitale tv-bokse, der gør det muligt at se præcis de tv-udsendelser på præcis de tidspunkter, de selv ønsker. Nu har Stofa indført nogle af de samme muligheder med sin digitale tv-boks Zaptor. Stofa har netop introduceret "StartForfra" for Zaptor, og det betyder, at kunder med den digitale tv-boks nu kan starte et tv-program forfra med et tryk på fjernbetjeningen. Dog kun så længe tv-programmet sendes - ikke flere timer eller dage efter. Den nye mulighed gælder for 14 tv-kanaler hos Stofa, heriblandt også kommercielle tv-kanaler som TV2, TV3 og TV3+. Nogle af de 14 tv-kanaler har dog krævet, at Zaptor-kunderne ikke får mulighed for at spole forbi reklameblokkene, oplyser Stofa. Men det er kun en stakket frist, for fremtiden peger kun i én retning - langt større valgfrihed for tv-seerne. - Erfaringerne fra USA viser, at tv-seerne især bruger de digitale tv-bokse til at skippe tv-reklamerne, fortæller adjunkt Thomas Bjørner fra Aalborg Universitets Institut for Medieteknologi. Han fortæller, at nogle af de digitale tv-bokse i USA ligefrem har en "skip commercials"-knap (spring- reklamer-over-knap). - Det giver en ekstra udfordring vedrørende tv-reklamer, konstaterer han. Coca-Cola har derfor lavet en slags interaktivt spil, som skal lokke tv-seerne i USA til stadig at se reklamer, men nu på en anden måde, beretter Thomas Bjørner. Han påpeger, at mange danske tv-seere i forvejen foretager krumspring for at slippe for irriterende tv-reklamer midt i en film. Typisk optager man filmen fra tv og ser den bagefter, hvor man så har mulighed for hurtigt at spole forbi tv-reklamerne. Det vil formentlig også blive muligt i nær fremtid uden først at skulle optage tv- filmen på DVD eller videobånd. Stofa har nemlig planer om at udvide tv-mulighederne med den digitale Zaptor-boks, så man kan vælge at se præcis den tv-udsendelse, man ønsker, på det tidspunkt, man ønsker.

Breaking
Kæmpe politiaktion i Aalborg Øst
Luk