Nybyggeren

Jeg havde lige været inden hos den lokale grønthandler for at købe et par æbler. Da jeg kom ud igen var den skriggule BMW omringet af unge mænd, der med hver deres mobiltelefon var i gang med at fotografere motorcyklen.

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

R1200S er på alle måder forgængeren overlegen. Med sine 190 kilo vejer den næsten 20 kilo mindre end forgængeren.

Jo, BMW er i sandhed ved at bevæge sig væk fra fortidens snusfornuftige og halvkedelige design. For kedeligt, det er designet på R 1200S modellen bestemt ikke, selv om man skal vænne sig til det. Ikke til de to afgangsrør, der sidder under bagsædet og ser hamrende frækt ud eller til den synlige gitterramme eller den glubske front. Men man skal lige vænne sig til boxermotoren, der ved første øjekast virker malplaceret på den slanke, smukke og lette motorcykel. Et køretøj, der er designet med henblik på sportslig kørsel med håndtaget i bund og fodhvileren millimeter over asfalten. På en Touringmaskine er det ok, men en bred boxermotor er ikke, hvad man umiddelbart forbinder med en nøgen sportsmaskine som den nye R1200S. Men man kan jo blive klogere og har man først kørt cyklen, så glemmer man enhver betænkelighed ved motoren. Den er simpelthen bjørnestærk og trækker sejt fra bunden. Faktisk er den med 122 hk den kraf-tigste boxermotor, BMW nogensinde har skruet fast i et motorcykelstel. Bedre end forgængeren R1200S afløser den hidtidige R1100S og de, der har kørt begge, melder om en markant forskel. Ikke alene er den langt stærkere, den er også lettere. Selv om den nu kun vejer 190 kilo er det en stor motorcykel, der umiddelbart virker som om den også er designet til store mennesker. Men størrelsen glemmer man alt om, når først cyklen ruller. Første gear er lidt højt og jeg prøvede faktisk at gå i stå, fordi jeg ikke gav nok gas. Det er dog den eneste umiddelbare kikser, jeg kan få øje på og det er naturligvis kun et spørgsmål om tilvænning. Gearskiftet, der på den store K1200S virker noget råt, er her blødt og som på alle andre BMW motorcykler, og så sidder man fantastisk. BMW kalder den selv for en sportsmaskine, men til forskel fra andre fuldblodssportsmaskiner, man bliver træt af at sidde på efter et stykke tid, fordi man har vægten koncentreret i underarmene og ved håndleddet, sker det ikke på BMW’en. Så selv om den hører hjemme i BMWs sportsprogram, ville jeg ikke tøve med at bruge den som en touringmaskine, altså forudsat jeg havde de 250.000 kroner, som den koster. Alsidig sport Den er langt mere alsidig end man umiddelbart skulle tro. Men den kan og skal køres sportsligt. Bundtrækket er fantastisk og der venter en overraskelse på den anden side af 6500 o/min, hvor cyklen virkelig tager fat og sender en af sted med et ordentligt kick. Til daglig brug er den helt ukompliceret. Om man kører i 2.,3. eller 4. gear i byen, gør ikke det store. Den trækker jævnt. Vægtfordelingen er eminent, den er meget letkørt og selv om affjedringen er spændt op både foran og bagved, er den ikke unødvendig hård. Den er dog hård nok til, at motorcyklen styrer præcist gennem snævre sving og er man i et øjebliks vildfarelse ved at tro, at det er en godmodig kæmpe, skal man bare vride håndtaget i bund ved 4000 o/min på landevejen. Så svarer motoren igen ved at sende omdrejningstælleren hastigt opad og forhjulet letter prompte fra asfalten. Har man brug for at bremse, er det nemt at dosere dem. Bremserne er i øvrigt koblet til et nyt ABS system, der kan frakobles. At det ikke er en touringmaskine, kan især passagerne skrive under på. Bagsædet er hævet betydeligt og jeg havde en relativ høj person bagpå og han syntes bestemt ikke, det var det bedste sted at opholde sig. Mente simpelthen, at han sad alt for højt. Det er dog et af de eneste minusser ved cyklen, der brillerer ved at underspille sine dyder. Den buldrer ikke af sted som en hidsig Ducati, men følger fint med, kan køres som en hverdagscykel til og fra arbejde, men transformere sig på et splitsekund, når vejen snor sig og føreren lægger an til sport. Med R1200S må det endegyldigt være slut med at tænke kedelige motor- cykler, når talen falder på BMW. Det er en designmæssig perle, drevet frem af den stærkeste boxermotor til dato og med en finish og kvalitetsfornemmelse som kun BMW kan levere.