Nye Audi A6 imponerer

Audi har givet A6 en ansigtsløftning, nye motorer og nye gearkasser

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bagklappen, der har elektrisk åbning, dækker over et bagagerum med en gennemsnitlig kapacitet på 530 liter.

HELE LANDET Hvor skal man begynde? Ved den imposante snude med den markante kølergrill, nu yderligere sat i relief af lavere lygter?

Eller skal vi kigge ned i motorrummet med dens ny, fremragende 2,0 liters diesel på 190 hk?

Begge dele har i hvert fald betydning for Audis optimerede A6 - her testet i station car versionen Avant. Udseende spiller jo altid en rolle for en bil og motorkraften, ja, den gør det jo endnu mere.

Og så er det ekstra spændende, når man sidder bag rattet i en bil med så powerfuld en maskine forude. Er den sparsommelig eller grådig, når det gælder dieseldråberne?

Svaret er sparsommelighed. Eller rettere - den er usædvanlig nøjsom.

Syv trins gearkasse

Her har vi at gøre med en stor og forholdsvis tung bil med 190 hk motor, god for et drejningsmoment på hele 400 Nm ved blot 1750 omdr. og minsandten om den ikke samtidig bon’er ud med et særdeles lavt brændstofforbrug.

Selv opgiver Audi det til bemærkelsesværdige 22,7 km/l og i testugen - i virkelighedens verden - oplevede jeg den præstere et gennemsnit på 17,8 km/l, hvilket er imponerende for en bil af denne størrelse. Dertil kommer både fine spurtevner og imponerende sejtræk - samt et meget lavt støjniveau.

Transmissionen implementerer en syv trins automatgearkasse - S-Tronic - der umærkeligt og lynrapt skifter til det trin, der er brug for. Fornem ingeniørkunst.

Det gælder også styretøjet og undervognens opsætning, der tilsammen bibringer til glimrende køreegenskaber - omend ikke top dynamiske så altid pålidelige og sikre.

Bedre kørekomfort ønskes

Selve kørekomforten kunne man af denne biltype nok ønske sig lidt bedre - ujævnheder på asfalten er ikke dens livret. Til en vis grad kan man dog kompensere al den stund, at alle modeller har køreprogrammet ”Drive Select”, hvor man selv kan vælge mellem forprogrammerede opsætninger af undervognen.

Til gengæld udviser den store vogn en udsøgt retningsstabilitet, hvor ikke selv den mest stride nordjyske blæst påvirker den synderligt, hvilket gør den til en suveræn langtursbil.

Og her kommer også den indre plads fører og passagerer til gode. Foran i store, velstøttende sæder og i bagsædet fin plads til både ben og hoved. Bagude sluger bagagerummet sine 530 liter, hvilket dog ikke ikke kan betegnes som specielt stort, bilens ydre mål taget i betragtning.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.