Nye ben er en tro kopi

Ansatte knokler i sne og kulde for at lave nye ben til vartegn

Foto: Thomas Gaardsmand AALBORG: Fra og med næste uge kommer aalborgenserne til at kigge langt efter byens berømte vartegn. Aalborgtårnet skal have nye ben, og trods sne og kulde er de i øjeblikket ved at blive samlet hos Promecon på Skydebanevej. - Det er en lidt speciel opgave, fortæller formand Leif Hansen. - I dag bolter man jo ikke ret meget, men benene skal helst være en nøjagtig kopi af de gamle, og derfor bruger vi omkring 80 tons jern og 25.000 bolte, forklarer han. Promecon vandt oprindeligt licitationen i konkurrence med 4-5 andre. Men det er kun samlearbejdet, som foregår på Skydebanevej. Materialerne kommer fra Polen. - Hvert ben er 50 meter langt, så vi bliver nødt til at dele dem i to for at kunne transportere dem op til tårnet, forklarer produktionschef Bjarne Bøgh Johansen. En stor udfordring Han mener - lige som de øvrige ansatte - at opgaven er en stor udfordring, for det er jo ikke hver dag, man arbejder efter et forlæg fra 1933. - Jeg ved ikke rigtigt, om det er noget, vi kan bruge til noget bagefter, siger han. - Men hvis Eiffeltårnet trænger til en overhaling, må du gerne fortælle Paris, at vi har gjort forstudierne... Bjarne Bøgh og Leif Hansen smågriner. De husker begge en opgave i Thule, hvor der blev brugt mellem 15.000 og 16.000 bolte. Men 25.000 slår alle hidtidige rekorder. - Jeg tror nu også, at den oprindelige beskrivelse overdriver lidt, siger Leif Hansen. - Vi klarer os formentlig med lidt mindre - måske en 18.000 - 20.000 stykker, skønner han. Starter mandag Arbejdet med at samle benene giver beskæftigelse til 8-10 mand i 6 uger. Men der skal også bruges folk til at montere de ny dele, og nedrivningen kræver også en pæn stab. - Vi starter med elevatortårnet allerede på mandag, fortæller Bjarne Bøgh. - Derefter går det slag i slag med restaurant-delen og benene tirsdag, og onsdag skulle det hele gerne være skilt ad og pakket væk, forklarer han. Ifølge Bjarne Bøgh vil det tage cirka to døgn at fjerne tårnet, og opgaven er på forhånd overdraget til en underleverandør. - Vi regner med at takle det ligesom alt muligt andet, fortæller Rasmus Hansen fra Jysk Nedskæring & Nedbrydning. - Selvom vores firma ikke har særligt lang tid på bagen som selvstændigt, har vi allesammen mange års erfaring - blandt andet fra nedrivningen af det gamle Nordkraft, forklarer han. Hatten på plænen Ifølge Rasmus Hansen drejer det sig blandt andet om at få skåret "hatten" fri , inden den løftes af med en kæmpekran. Og det kan godt blive svært, selvom firmaet har en lift på 70 meter. - Spørgsmålet er blandt andet, om vi kan nå det bagerste ben, siger han. - Foreløbig satser vi selvfølgelig på, at det kan lade sig gøre, og ellers må vi jo ud og kravle... Når hatten med restaurantdelen er løftet af, sættes den på forsigtigt ned på græsplænen. På den måde kan man også komme til at male og sandblæse den - for selvom restauranten bevares, trænger den også til en kærlig hånd. - Vi prøver at bevare mest muligt, men det bliver desværre nødvendigt at skære huller både i taget og bunden, fortæller Leif Hansen. - Ellers kan vi ikke komme ind og få fat i de bærende bjælker, og det er simpelthen nødvendigt, hvis vi skal løfte det hele på een gang, forklarer han. Område afspærres Promecon har på forhånd lavet et trekantet åg, som skal understøtte bygningen, og så burde det i princippet være muligt at løfte restauranten uden at tømme den for inventar. - Hvis det blæser for meget, kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre, tilføjer Bjarne Bøgh. - Kranen vejer ganske vist 450 tons, men selvom den også har en pæn ballast, bliver det simpelthen for faligt, hvis den kommer i svingninger. Ifølge Bjarne Bøgh er det også en af grundene til, at folk ikke må komme alt for tæt på. - Vi forstår godt, hvis folk er nysgerrige, siger han. - Men sikkerheden kommer alligevel først, og derfor regner vi med at indhegne og afspærre en stor del af området. Folkene fra nedbrydningsfirmaet skal have fred og ro til at arbejde, og har man lyst til at se på, er udsynet alligevel bedst fra plænen foran skydepavillionen, understreger han. Når Aalborgtårnet er pillet ned, skal restaurantdelen sandblæses og males. Resten opskæres og sælges som skrot. Promecon er allerede klar med det ny elevatortårn, og det bliver lidt at et syn, når det - sammen med benene - skal fragtes på plads i begyndelsen af marts. - Ruten gennem byen er planlagt nøje på forhånd, forsikrer Bjarne Bøgh. - Selvom benene ligger ned, er de mere end fem meter høje, så vi slipper nok ikke for at fjerne et enkelt vejskilt eller to.