EMNER

Nye design-møbler ud af klassikernes skygge

Yngre designere får chancen for at vise deres kunnen

AALBORG:Der er for meget fokus på de kendte designede møbel-klassikere. Alle ved, hvem Wegener, Børge Mogensen, Arne Jacobsen og Poul Kærholm er. Kasper Salto er stærkt på vej til at slå igennem for alvor. Men hvem kender Hans Sandgren eller Henrik Hvid Hansen. Der er ingen garanti for, at en ny designer på møbel-fronten holder på langt sigt, og derfor er producenterne ikke meget for at markedsføre dem så markant som de kendte mestre. Derfor bliver det svært for de nye at slå igennem og få både den anerkendelse og udbredelse, som deres design faktisk fortjener. Det mener Per Færch Thomsen, der i tre år har ejet Vodskov Bolighus, og nu også Ulf Møbler i Aalborg og dermed er toneangivende, når det gælder designede kvalitetsmøbler i Aalborg-området. Påvirkninger Han har holdt sin forretning åben med særudstillinger af både klassikerne og nogle af de yngre designere, han tror på. For at hjælpe de nye designere på vej gennem påvirkning af forbrugerne. For danskerne køber dyre designer-møbler som aldrig før. Lige præcist når det gælder ens hjem, er brug-og-smid-væk, eller køb-noget-nyt-når-du-er-træt-af-at-se-på-det-gamle, ikke slået igennem. Henrik Hvid Hansen er blandt de professionelle herhjemme og i bl. a Italien allerede anerkendt som et navn hastigt på vej. Han har udvidet den møbel-polstrer virksomhed i Vejgaard, hvor han er tredie generation, til også at designe og fremstille møbler, der skiller sig ud. Også prismæssigt. For design og godt håndværk koster. Og danskerne betaler gerne for det. Men helst for det, de kender, når priserne er på et niveau, hvor et møbel næsten er nødt til at være en sikker investering. I slipstrømmen - Jeg og andre nyere designere må håbe på at vi bliver set i slipstrømmen af de kendte klassikere. På en udstilling som her f.eks. For når vi er udstillet sammen med de kendte mestre, og de forretninger har os med, vil det smitte af på forbrugerne, at vi tages alvorligt, der hvor de kendte er til salg. Lidt den med, at når det regner på præsten, drypper det på degnen, forklarer Henrik Hvid Hansen, der mener, de kendte designere er så indgroede hos forbrugerne, at nye næsten skal opfinde en tre-benet ko for at få opmærksomhed. - Mennesker tager deres hjem mere og mere alvorligt, fordi det er opladnings-stedet i en verden, der bliver mere og mere hektisk. Der skal ikke skiftes ud i samme takt som alt andet skiftes ud, siger Per Færch Thomsen. Kassereoler Peter Lybecker fra Montana med de kendte kasse-reoler, tilføjer, at ens valg af møbler også både signalerer, hvem man er, og giver anerkendelse fra omverdenen. Med den bivirkning, at nogle af de kendteste klassikere i dag næsten repræsenterer dårlig smag, fordi mennesker uden nerve for design men med penge nok køber dem alene for signal-værdien i dem. Og når mange nok har gjort det udvandes netop signalværdien og dermed værdien i det hele taget, mener de tre. - Forskellen på de kendte og de nye er, at ens penge er sikkert investeret i de kendte møbel-klassikere. Brugt-priserne er så høje, at man aldrig kan tabe på at købe dem. Med de nye designere, er der ingen der ved, om de holder over tid. Set som investering er det altså mere risikable køb. Til gengæld er priserne jo heller ikke nær så høje, siger Per Færch Thomsen. Hjemmebesøg Han har efter tre år i landsdelen erfaret, at det at sælge designer-møbler ikke kun er et spørgsmål om åbningstid i forretningen. Det omfatter også at tage på hjemme-besøg for at få en fornemmelse af både mennesker og omgivelser. - Mange kommer og fortæller, at de skal flytte og ikke vil have noget med fra det tidligere hjem. Så er det vigtigt at mærke folk rigtigt, så de ikke får en møbel-udstilling men et hjem, siger Per Færch Thomsen. Når han åbner dørene for opdragelses- eller inspirationsdage er det for at lære folk, at designer-møbler ikke er et spørgsmål om de kendte klassikere eller de nye designere men om nye blandinger, der giver de nye designere den plads, de fortjener og de kendte klassikere nyt liv, som de har brug for for at leve videre som design og ikke kun som signal og investering.