Nye færger kræver større lager

Color Line har planer om at fordoble rederiets varelager i Hirtshals

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Vand og øl er po­pu­læ­re hos kun­der­ne, men vin og spi­ri­tus sæl­ger nu også me­get godt, for­tæl­ler Chri­sti­an Krøl­drup.

HIRTSHALS:Der står paller med spiritus, øl, kosmetik og slik så langt øjet rækker på Color Lines frilager på havnen i Hirtshals. Herfra håndteres alle vareleverancer til rederiets syv færger mellem Danmark, Norge og Sverige samt cruiseroverfarten Oslo-Kiel. I år indsætter rederiet to nye hurtigfærger på ruterne over Skagerrak, og det giver forventninger om øget passagertal, og flere gæster betyder endnu mere salg om bord. Derfor vurderer Color Line at udvide det nuværende lager. Frilageret rummer i dag 25.000 kubikmeter fordelt på 7000 kvadratmeter, men det kan udvides til godt 50.000 kubikmeter. - Vi vil primært udvide i højden, for vores muligheder for at bygge til ved jorden er begrænsede. I øjeblikket er vi en planlægningsfase omkring en udvidelse og en ombygning af vores frilager, fortæller logistik- og distributionschef Christian Krøldrup fra Color Line. Han forventer at det hele falder på plads i løbet af året, og byggeriet senest bliver sat i gang i 2009. 10000 varenumre Den årlige omsætning om bord på Color Lines færger ligger på mere end to mia. kroner. På frilageret i Hirtshals er der omkring 10.000 forskellige varenumre, og i løbet af året går 60.000 paller ind og ud af lageret i Hirtshals. Det samlede vareomsætningshastighed svarer til at hele varelageret bliver omsat 10 gange om året. Alene i parfumeafdelingen er der 6500 varenumre, og sorteringen af parfume og kosmetik foregår ved hjælp af fleksible og elektroniske hyldesystemer, og varerne bliver plukket fra bestillingslister, der bliver overført til medarbejdernes skærm via en computer. - Når det gælder kosmetik har vi overtaget lagerstyringen, og det har øget omsætningen med cirka 30 procent på kosmetik. Tidligere havde skibene selv lager om bord, fortæller Christian Krøldrup. Den mest populære enkeltvarer er Baileys, som der bliver solgt omkring 20.000 flasker af hvert år. Sodavand er også i høj kurs. Color Line sælger 2200 paller dåsesodavand om året. Det eneste som ikke findes på lageret i Hirtshals er tøj, fødevarer og elektronik, som færgerne får leveret fra Norge. Ingen lager om bord Der er ingen lager om bord på skibene. Hver enkelt færge har direkte kontakt til indkøbsafdelingen via en satellit, så de kan bestille varer døgnet rundt. - Fire minutter efter, at færgen har lagt en ordre ind, så har de modtaget svar på om alle varerne kan leveres. Næsten 98 procent af de bestilte varer bliver leveret efter hver bestilling, fortæller Christian Krøldrup. Der bliver i alt 1600 kvadratmeter butiksareal om bord på Superspeed-færgerne fordelt på taxfree, parfumeri og fødevarebutik. Passagerne kan ikke undgå at få øje på tilbuddene, for 500 tv-skærme om bord på hver færge vil sørge for at fortælle gæsterne om både tilbud om bord, informere om sejladsen samt blive brugt til at vise tv og film på.