Nye firmaer lever i hajfyldt farvand

Stort set alle firmaer bliver kontaktet og hvert 10. taber penge

EMNER 1. september 2005 06:00

AALBORG: Sagen fra Farsø, hvor et stilladsfirma er endt med en regning på godt 60.000 kroner er langt fra enestående. Hvert år mister danske firmaer millioner af kroner på de såkaldte annoncehajer. Ifølge en opgørelse lavet af Håndværksrådet lykkes det de useriøse annoncesælgere at bide sig fast i knap hver tiende af de firmaer de forsøger sig med, og i enkelte tilfælde koster det firmaet op til sekscifrede beløb. I snit betaler de pågældende regninger på godt 20.000 kroner - penge, som de pågældende virksomheder stort set ikke får noget for. - Typisk drejer det sig om, at det pågældende firma får sit navn optaget på en liste på internettet, men al erfaring viser, at der ikke er nogen potentielle kunder overhovedet, der gør brug af de pågældende lister. Annoncen bliver sjældent set af andre end annoncøren selv, siger jurist i Håndværksrådet Jeppe Rosenmejer. Virker bekendte Annoncesælgerne gemmer sig ofte bag navne, der er nært beslægtede med kendte, etablerede organisationer eller virksomheder. Deres foretrykne bytte er nystartede firmaer, fordi disse ikke har erfaringer med den del af annoncebranchen. Af samme årsag er sommerferieperioden deres højsæson, fordi der i den periode er størst mulighed for at komme i kontakt med intetanende medarbejdere i de ferieramte virksomheder. En jævnligt brugt fremgangsmåde overfor en sådan er at lade som om, der er tale om en forlængelse af en eksisterende aftale. Aftalen bliver siden fulgt op af en ordrebekræftelse og derpå regninger. Hold på pengene - De forsøger typisk at få kunden til at betale selvom pågældende på ingen måde har accepteret tilbuddet. Jeg kan kun råde folk, der er kommet i kløerne på en annoncehaj, til ikke at betale. Og lad være med at skrive under på noget. Der er eksempler på, at annoncesælgere har lokket folk til at skrive under på et stykke papir, fordi det var nødvendigt for at annulere ordren - som kunden overhovedet ikke mente at have bekræftet og derfor ikke ville acceptere. Og pludselig er det begyndt at vælte ind med regninger, siger juristen, der råder firmaer, der har været så uheldig at have skrevet under på noget, til at kontakte en advokat. - Man skal aldrig forsøge at betale sig ud af det, annoncefirmaerne bliver bare ved, siger juristen. Og annoncehajerne lægger stor ihærdighed for dagen. En rundspørge blandt 600 af håndværksrådets medlemsvirksomheder viser, at 94 procent af firmaerne har været i kontakt med annoncesælgere, der efter firmaernes egen vurdering kan karakteriseres som annoncehaj. 91 procent af de kontaktede firmaer er sluppet fra mødet med annoncesælgeren uden mén. - Enten fordi de fik den pågældende afvist allerede ved den indledende snak, eller fordi de siden har undladt at reagere på diverse henvendelser, herunder regninger. Nogle mennesker tager den slags koldt og roligt, og erfaringen viser da også, at annoncehajerne er tilbageholdende med at gå i retten, fordi det der vil komme frem, efter hvilke metoder, de driver deres forretning, siger han. Mistede en halv million De sidste ni procent af de berørte firmaer er til gengæld kommet i klemme og har måttet udbetale op til seks-cifrede beløb for ydelser af tvivlsom værdi. - I gennemsnit har de pågældende firmaer betalt regninger på 22.957 kroner, siger Jeppe Rosenmejer. Bag gennemsnitsbeløbet skjuler der sig store variationer. I et enkelt tilfælde har et firma mistet en halv million kroner. Annoncehajerne har andre retter end erhvervsvirksomheder på menuen. Også sportsklubber og offentlige institutioner er udsatte. En enkelt kommune har sat 400.000 kroner til på den konto. - I tilfældet med kommunen var 15 forskellige annoncevirksomheder involveret, så det er vores overbevisning, at der er en eller anden form for samarbejde, så andre får et praj, når et firma har fået et eftergivende offer på krogen, siger juristen. Hajer jager i flok Et eventuelt samarbejde sandsynliggøres også af et eksempel, hvor tre forskellige annoncefirmaer i deres skriftlige henvendelser til et firma lavede den samme stavefejl i navnet på den ansatte, de henvendte sig til. For at hjælpe håndværksfirmaerne i kampen mod annoncehajerne har Håndværksrådet i samarbejde med organisationen FDIM, der tæller firmaer som TDC Forlag, Eniro og Krak, oprettet en hotline for alle firmaer, der er kommet i klemme. - På de godt to måneder, linien har eksisteret, har vi modtaget 150 henvendelser, hvilket er udtryk for, hvor stort problemets omfang er, siger Jeppe Rosenmejer.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...