Nye krav til etik og miljø i reklamer

KØBENHAVN:Virksomhederne skal være mere omhyggelige, når de forsyner deres varer med oplysninger til forbrugerne om, at varerne er så og så miljøvenlige, produceret uden brug af børnearbejde eller dyreforsøg og så videre. Påstande i reklamer skal kunne dokumenteres, og de må ikke overdrive. For eksempel må en reklame for en bils katalysator ikke efterlade det indtryk, at udstødningen bliver så ren som luften på landet. Det mener de nordiske forbrugerombudsmænd, der nu kommer med en ny fælles vejledning, der netop er trådt i kraft, med krav til udsagn, symboler og mærkning, som virksomhederne ønsker at bruge i deres reklamer. Forbrugerne vil gerne tage etiske og sociale hensyn, når de køber ind, og flere og flere virksomheder vil gerne fortælle, hvor gode og miljøvenlige deres produkter er. Men når de gør det, må oplysningerne ikke være urigtige, vildledende eller mangelfulde, understreger den danske forbrugerombudsmand, Hagen Jørgensen. - Det er glædeligt, at virksomhederne ønsker at tage ansvar for samfundet og miljøet, men påstandene skal være sandfærdige og reelle. Det er vores håb, at vejledningen vil medvirke til, at virksomhederne udviser en høj grad af ansvarsbevidsthed, når de bruger etiske og miljømæssige udsagn i deres reklamer, siger Hagen Jørgensen. /ritzau/