Nye krav til udstødning

Nye udstødningskrav skal reducere udslippet

KØBENHAVN:Trafikken på de danske veje er den største årsag til forurening med partikler og kvælstofoxider - men også arbejdsmaskiner, landbrugsmaskiner og lokomotiver bidrager væsentligt til luftforureningen. Nye krav skal derfor nedsætte udslippet af partikler og kvælstofoxider (NOx) med 40-90 procent, fremgår det af en bekendtgørelse fra miljøminister Connie Hedegaard (K). - Partikler og kvælstofoxider giver nedsat lungefunktion og øger risikoen for luftvejslidelser og hjerte-kar-sygdomme. Mennesker dør hvert år en for tidlig død som følge af partikelforurening. De nye udstødningskrav vil give et fald i luftforureningen, og de sundhedsmæssige og samfundsøkonomiske gevinster vil være markante, siger Connie Hedegaard. Med de nye krav skal landbrugsmaskiner, lokomotiver og arbejdsmaskiner om fem-seks år opfylde de samme krav, som bliver indført for lastbiler i 2006. Det er EU's Euro 4-normer, der fjerner 80 procent af partiklerne i udstødningen fra dieselkøretøjer. Men kravene gælder kun for nye maskiner. Specialkonsulent i Miljøstyrelsen, Erik Iversen, erkender, at levetiden for lastbiler er væsentligt længere end for biler, og at det derfor vil tage en rum tid, før alle køretøjer har partikelfiltre. - Men det vigtigste er, at en meget stor del af maskinerne formentlig bliver udstyret med filtre for at kunne leve op til de nye krav, siger Erik Iversen til Ritzau. Han påpeger, at det samtidig er første gang, at der indføres krav til forureningen fra lokomotiver. - Vi har jo alle en fornemmelse af, at et lokomotiv er sådan en stor maskine, hvor der kommer røg op af skorstenen. Men de nye krav gælder altså også for IC3-togene, forklarer Erik Iversen. Samtidig med de skærpede krav til arbejdsmaskiner, landbrugsmaskiner og lokomotiver er der vedtaget tilsvarende udstødningskrav for traktorer. /ritzau/