Nye læsere kan ikke begynde her

Spændingsroman om afhopperen der hoppede tilbage

ROMAN Daniel Silva: "Afhopperen" Det kan godt undre, hvorfor nogle forfattere har millioner og atter millioner af læsere kloden rundt. For eksempel amerikanske Daniel Silva, som slipper af sted med at skrive spændingsromaner stort set renset for spænding. Et godt stykke inde i hans nyeste roman på dansk, "Afhopperen", bliver hovedpersonen, den tænksomme lejemorder og følsomme kunstkonservator Gabriel Allon, forsøgt likvideret af ugerningsmænd i en bil i forbifarten - men de må siges at opgive deres forehavende påfaldende hurtigt. Ikke noget med at bremse op og løbe tilbage for at se, om arbejdet nu også er gjort. Meget længere henne i romanen giver Allon en opvisning i sin højst specielle form for afhøring, hvor en modstander bliver knækket ved at følge, hvordan to af hans nærmeste bliver gennembanket og derefter nakkeskudt, indtil modstanderen selv får munden på gled efter at være blevet gennembanket (og inden han bliver nakkeskudt), og til sidst er Gabriel Allon selv trukket helt op i et hjørne sammen med sin nyeste hustru, Chiara, og et par af Allons håndgangne mænd - især en dem, Mikael, bliver godt og grundigt gennempryglet af hovedskurken. Selve omdrejningspunktet i bogen er ellers ikke kedeligt - en afhoppet russer, den tidligere oberst Gregori Bulganov, har valgt at hoppe tilbage til Rusland, og kan det mon have nogen som helst forbindelse med den russiske superskurk, Ivan Kharkov, og hvordan skal man få den stormægtige Kharkov til at bryde sammen og tilstå? Hmm, måske lægge pres på hans nærmeste familie?! Det meste af "Afhopperen" handler om at finde Bulganov og få skovlen under Kharkov, og det er faktisk ikke videre spændende beskrevet. Nærmest som om Silva har fundet på historien og har den liggende foran sig som skitse og nu næsten ikke gider at genfortælle den. Først og fremmest er det ikke Silvas første roman om Gabriel Allon, og det kan man godt mærke - Allon kan dårligt komme til en ny by eller tænke på bestemte personer, før han kommer i tanker om tidligere aktioner, hvor han lige akkurat har reddet livet og/eller mistet nogle af sine nærmeste medarbejdere. Det giver "Afhopperen" kraftigt præg af genfortælling (så nye læsere kan ikke begynde her), samtidig med, at Silva har valgt den nærmest kedeligste fortælleform. Hans alvidende fortæller befinder sig lige nu (eller et sted ude i fremtiden) og har det store overblik i sætninger som "Det følgende findes som lydoptagelser, som viser" eller "Folk, der så Gabriel Allon i den periode, kunne bekræfte, at han var særligt ligevægtig", nærmest som om der var tale om en millimeter præcis kortlægning af noget, der rent faktisk har fundet sted. Det gør, at alle begivenheder kommer på en vis afstand. Midt i alle de nærmest hysteriske optegnelser af tider og steder og flyafgange og navngivne veje, der fører over i andre navngivne veje, må læseren sluge en del usandsynligheder. For eksempel: Hvis Gabriel Allon virkelig er en af verdens mest efterstræbte personer og altid må have livvagter hos sig, hvordan kan han så have så voldsom en rejseaktivitet og uden videre påtage sig fremmede identiteter? Rigtigt spændende bliver "Afhopperen" aldrig. Faktisk har læseren flere gange lyst til at gøre ligesom personen i titlen... Ove Nørhave ove.noerhave@nordjyske.dk ”Afhopperen” 324 sider, 299,95 kr. Forlaget Cicero