EMNER

nye reklameordninger

De nye nej tak-ordninger gælder fra 27. april 2009. Som noget nyt skal både afsender og omdeler respektere mærkerne. Modtager man en tryksag el. lign, som man mener burde være stoppet af det blå eller orange mærke, kan man i første omgang klage til omdeleren, f.eks. Post Danmark, eller man kan klage til afsenderen. Man kan tilmelde adressen på en helårsbolig, et fritidshus eller en ejendom uden bopælspligt. Selv om man er tilmeldt en af de to ordninger, vil man fortsat få information fra f.eks. staten, regionerne og kommunerne. Velgørende organisationer, religiøse institutioner og politiske partier må også fortsat sende tryksager, selvom man har et mærke på døren - det kan f.eks. være valgmateriale eller kirkeblade. Mærket, man får til sin postkasse, gælder i to år. Herefter skal man selv sørge for eventuelt at forlænge ordningen. Den gamle "Ingen reklamer tak"-ordning ophører nu - hvis man fortsat ikke ønsker reklamer, skal man selv sørge for at tilmelde sig en af de nye ordninger. Hvis man ikke vælger noget mærke, får man reklamer og tryksager i fuldt omfang. Det gælder også selv om man måtte have det gamle "Ingen reklamer tak"-mærke på døren. Det er Post Danmark, der varetager administrationen af ordningerne. Fra 1. april kan man tilmelde sig ordningerne på internettet på www.eposthuset.dk Kilde: Forbrugerstyrelsen, Post Danmark