EMNER

Nye tog er stadig ikke køreklare

de nye IC4-tog har været ventet længe og i 2007 lykkedes det at få leveret et togsæt, der kunne lave prøvekørsel mellem landsdelene. Arkivfoto: Michael Koch

de nye IC4-tog har været ventet længe og i 2007 lykkedes det at få leveret et togsæt, der kunne lave prøvekørsel mellem landsdelene. Arkivfoto: Michael Koch

KØBENHAVN:Selv om den italienske togproducent Ansaldobreda allerede har fejret, at den har leveret de skandaleramte IC4-tog, afventer transportminister Lars Barfoed (K) fortsat DSB's afgørelse om, hvorvidt de nye tog lever op til kravene - og har en alternativ plan klar. - Vi har en nærmest færdig plan B, siger Lars Barfoed til Ritzau. - Ansaldobreda har leveret og fået typegodkendelse, men DSB skal lave nogle test, inden vi kan sætte togene i drift. Vi har en beslutning inden udgangen af denne måned, siger han. Plan B består af flere forskellige scenarier. Ifølge Ritzaus oplysninger er én af løsningerne at leje andre togsæt, indtil der er mulighed for at købe og få produceret nye tog. De vil dog ikke være af samme standard som de længe ventede IC4-tog, og ventetiden vil være på flere år. Ifølge DR Nyheder roste Ansaldobredas direktør, Salvatore Bianconi, lørdag sine medarbejdere på virksomhedens årlige fest for seniormedarbejdere. Blandt andet for at have knoklet med at samle de meget omtalte IC4-tog, så de kunne afleveres til danskerne inden 1. maj. IC4-skandalen ruller på syvende år. Derfor gav DSB sidste år Ansaldobreda et ultimatum: Inden maj 2009 skal 14 enkeltkørende IC4-togsæt være godkendt og sat i drift mellem landsdelene. DSB har i alt bestilt 83 togsæt hos Ansaldobreda. /ritzau/