Nye trawlere til Norge og Irland

To nye trawlere i ordrebogen efter 2 års pause

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Leinebjørn, som er nybygning nummer 418, skal afleveres til et norsk rederi først på sommeren 2012. Tegning: Karstensens Skibsværft

De stramme økonomiske tider er ved at være ovre indenfor fiskeriet. Det tyder ordrebogen på Karstensens Skibsværft i hvert fald på. Efter godt to år, hvor der ikke er afgivet ordre på nye fiskefartøjer, har værftet netop kunnet skrive nybygning nummer 417 og 418 ind i bogen, oplyser direktør, skibsingeniør Tage Rishøj. Nybygning 417 er en 62,6 meter lang pelagisk trawler, Paula, til rederiet Doyle Fishing Company i Killybegs i Irland. Det er første gang, Karstensens Skibsværft bygger et skib til dette rederi, men værftet er velkendt i Killybegs, og det mener Tage Rishøj er en af grundene til, at Doyle-familien har valgt at få den nye trawler bygget i Skagen. Killybegs Værftet har gennem mange år haft et nært forhold til mange irske rederier, og det har blandt andet resulteret i nybygning af otte trawlere til fiskere i Killybegs. Hjemmehørende i havnen er netop nu desuden to andre trawlere, som er bygget i Skagen, og som er kommet til Killybegs som brugte skibe. Den ene af de to er Gitte Henning, som blev bygget i Skagen i 2000. Paula bygges til traditionelt irsk pelagisk fiskeri. Det er fiskeri efter makrel og hestemakrel. Trawleren skal være klar til aflevering i november 2011. Trawlere til Norge Nybygning 418 er en kombineret not- og trawler til det norske rederi Leinebjørn A/S i Fosnavaag syd for Ålesund, og den får navnen Leinebjørn. Rederiet ejes i dag af brødrene Andreas og Kurt Leine. De overtog det i 1997. Leinebjørn er et familierederi, og det har haft en skib med navnet Leinebjørn siden 1901. Den nuværende Leinebjørn er bygget i 2001, og den driver også not- og trawlfiskeri. Det er efter blåhvilling, sild og makrel, og det nye fartøj bygges til at videreføre dette fiskeri. Leinebjørn skal være 67,5 meter lang og bliver 13,5 meter bred, og den skal være klar til aflevering i maj-juni 2012. Skrogene til begge nybygninger bygges i Polen. Med de to ny ordrer har Karstensens Skibsværft nu seks nybygninger, som ikke er afleveret. Det er, ud over de to, to fartøjer til Norge, ét til Grønland og ét til Island. Mange medarbejdere Samtidig med, at der er travlhed i værftets nybygningsafdeling, er der også meget at lave i reparationsafdelingen. Netop nu er man ved at forlænge et mindre fiskefartøj fra Bornholm og en stor færøsk trawler er til reparation. I næste måned kommer desuden en stor grønlandsk trawler, Sisimiut, til reparationsafdelingen. Travlheden betyder, fortæller Tage Rishøj, at værftet nu har det hidtil største antal medarbejdere. - Vi har godt 230 ansatte på værftet, og dertil kommer de mange, der er ansat hos underleverandører. Der er på den måde flere end 300 mand i arbejde på værftet hver dag, siger han.