Medievirksomhed

Nye udfordringer for medier

Der tales og skrives for tiden meget om mediekrig og aviskrig. Retorikken er ikke til at tage fejl af: Der sker noget i mediebranchen i Danmark. Men hvad er det egentlig, der sker, og hvilken rolle spiller NORDJYSKE Medier i den udvikling? Hvis man absolut skal bruge begrebet krig, så er det rette ord for, hvad der nu sker, annoncekrig. På mange måder minder situationen om efteråret 1988, da TV2 brød DRs public service monopol og samtidig føjede et nyt annonce- og reklamefinansieret medie til de kommercielle medier i Danmark. De tv-reklamer, der siden da har været med til at finansiere TV2s aktiviteter, gik naturligt nok fra de øvrige medier, herunder dagbladene, som mistede annoncekroner. Dels som følge af at markedsandele blev flyttet fra dagbladene over i reklamefinansieret tv, dels fordi det pressede annoncepriserne ned på grund af den skærpede konkurrence om annoncørerne. Det er en tilsvarende situation, man som medievirksomhed nu må forudse som følge af, at den islandske mediekoncern Dagsbrún har oprettet selskabet 365 Media Scandinavia, som i løbet af efteråret vil husstandsomdele et gratis dagblad, Nyhedsavisen, til hundrede tusinder af boliger – primært i de store byområder i Danmark. I Nordjylland drejer det sig om Aalborg. Når Nyhedsavisen går målrettet efter de store byer, skyldes det, at befolkningssammensætningen dér er anderledes end i resten af landet. Der er relativt set flere single-husstande og flere unge. To grupper som forbruger medier anderledes end øvrige befolkningsgrupper. De er sværere for annoncørerne at komme i kontakt med via de kendte medietyper. Det har JP/Politiken, som er en af Danmarks største mediekoncerner, også erkendt. Udover reelt at frygte Nyhedsavisen benytter JP/Politiken samtidig lejligheden til at gå i krig – hvis vi fastholder retorikken – rundt omkring i Danmark, hvor man har en svag husstandsdækning med Jyllands-Posten og Politiken. Det har man i Aalborg, og derfor får den gratis københavneravis 24timer en aalborgensisk aflægger, når den snart vil blive husstandsomdelt i udvalgte byområder i Danmark. Nej til at gå i flyverskjul I den situation kan vi hos NORDJYSKE Medier vælge enten at krybe i flyverskjul eller at slå fra os. Vi har valgt det sidste, og det er der flere grunde til. En af dem er, at det ikke er nogen selvfølge, at der overhovedet findes en selvstændig, uafhængig medievirksomhed i Nordjylland, men det er der altså, og det har vi tænkt os fortsat at kæmpe for, selv om vi sammenlignet med JP/Politiken og islandske Dagsbrún er en lille medievirksomhed. Hvis man kigger på de syv amter, der indtil 1. januar er i Jylland, så er Nordjyllands Amt det eneste amt, hvor mastodonterne Berlingske og JP/Politiken ikke ejer og udgiver dagblade. I lighed med enkelte andre er NORDJYSKE Stiftstidende en sjældenhed, fordi vi ejes og udgives lokalt, og med vores lange livline tilbage til 1767 har vi ét eneste formål: at varetage Nordjyllands tarv. De fleste ved, at det i de seneste år har været svært at få økonomien til at hænge sammen, når man udgiver betalte dagblade. Det er baggrunden for, at vi hos NORDJYSKE Medier følger en strategi, hvor vi også skaber og udgiver andre medier. Det gælder trafikavisen 10minutter, som fra i morgen skifter navn til Centrum Morgen, og det gælder tv-kanalen 24NORDJYSKE. De er forudsætningen for, at vi samlet set hos NORDJYSKE Medier kan få tingene og økonomien til at hænge sammen. Selv om NORDJYSKE Stiftstidende er krumtappen i vores virksomhed, så er det altså ikke den, der sikrer, at vores øvrige medier løber rundt. Selv om der er mange, der tror, at det er sådan, det forholder sig, så er det lige modsat. Det er vores nye medier, der er med til at sikre udgivelsen af NORDJYSKE Stiftstidende. Derfor har vi besluttet os for at gå ind i annoncekrigen i Aalborg og forsvare os mod dem, der vil os til livs: JP/Politiken og Nyhedsavisen. Og vi har besluttet, at vi med virkning fra i morgen udgiver en husstandsomdelt gratis eftermiddagsavis i det centrale Aalborg. Den kommer til at hedde Centrum Aften, og vi lægger ikke skjul på, at dens succes afhænger af, om annoncørerne vil annoncere i den. Der bliver ikke tale om genbrug fra eller en let version af NORDJYSKE Stiftstidende, som fortsat vil bruge sine kræfter på den lokale og regionale dækning i Nordjylland. Centrum Aften bliver en lille, kompakt avis, der er hurtigt læst, og som vil beskæftige sig meget med forhold uden for Nordjylland. Den knyttes tæt sammen med hjemmesiden DitCentrum.dk. Nyt i NORDJYSKE Selv om der er krig, har vi ikke glemt vores hjertebarn, NORDJYSKE Stiftstidende, som fra i morgen vil blive forbedret. Det har vi arbejdet med i et stykke tid – også inden vi hørte kanontorden i det fjerne – og vi glæder os til at præsentere nogle nyskabelser i den kommende tid. Fra og med i morgen bringer vi mere navnestof og debatstof i avisen. Det sker både i lokalsektionen og i fællessektionerne. Desuden vil livsstilssektionen MitLiv fra i morgen også være en del af mandagsavisen, sådan som den er det de øvrige ugedage. Vi præsenterer i morgen også en ny sportssektion i nyt design i en mere kompakt udgave. Og på lørdag debuterer vi med et nyt avismagasin, NORDJYSKE Weekend, der får et magasinformat og erstatter MitLiv om lørdagen. Det er nogle af de ting, der sker her og nu. I de kommende måneder vil vi udvikle NORDJYSKE Stiftstidende yderligere. Samtidig skal vi ud at slås på andre fronter i annoncekrigen. Vi vil gøre vores til, at nordjyske annoncekroner ikke bliver ført til store pengetanke i København og Reykjavik, men at de bliver i Nordjylland og bliver brugt her. Og vi vil kæmpe til det sidste for, at Nordjylland har sin egen selvstændige medievirksomhed – udover de statslige, licensfinansierede DR Nordjylland og TV2/Nord. Den nordjyske dækning varetages bedst fra Nordjylland. God søndag og på gensyn mandag