Nye vinger giver tryghed

Det er blevet mere sikkert at være nødstedt til havs i Nordjylland på grund af den nye redningshelikopter.

Redningshelikopteren EH101 Merlin blev absolut ikke rost til skyerne, da den trak i trøjen i 2007. For mange reparationer holdt de 14 helikoptere på jorden, mens de burde være i luften, lød kritikken. Fra juni 2010 overtog den helt jobbet som luftens helt efter den gamle Sikorsky S-61A-1. Og efter et halvt år på egne vinger er det en tilfreds chef for eskadrille 722, der nu kan gøre status. - Operativt set er det stort skrid frem. I forhold til den gamle, som havde 60'er teknologi, så har vi her fået en moderne helikopter med alt hvad der hører til af sikkerhed. Den er lavet, så hvis man styrter ned, er man beskyttet på alle mulige måder, forklarer Lars Henrik Thorngreen, chef for eskadrille 722, der flyver redningsberedskabet. Is holder ikke helikopteren på jorden En af de markante forskelle på den gamle Sikorsky og den nye EH101 Merlin er dens evne til at flyve i frostvejr, hvor der er is i skyerne. Alene i år har man fløjet adskillige missioner, som ikke var mulige tidligere. - Vejret har været sådan, at vi ikke kunne flyve med den gamle helikopter. Nu flyver vi uden problemer, fordi den har afisning af både rotorer, motorerne, vinduer og alle de steder det er vigtigt, siger eskadrillechefen. - Nu kommer vi faktisk frem med helikopteren og laver missionen, hvor før måtte sige: "Nej, der kan vi ikke. Desværre". Og det er primært på grund af is, men også fordi vi kan flyve længere og hurtigere nu. En flyvende skadestue Men ud over at selve flyvesikkerheden er forbedret, så får patienterne ombord også en væsentlig bedre flyvetur. Helikopteren er blandt andet udstyret med en rampe bagtil, så man kan køre en båre ind og ud af helikopteren. Desuden er den indrettet med et nyt såkaldt Patient Treatment Area - et område hvor patienterne enten kan ligges i eller hvor en hospitalsseng kan køres ind foran. - Her er alt det udstyr, som man kan finde i en moderne lægeambulance, og det gør at vi behandlingsmæssigt står meget bedre end i den gamle helikopter, siger Lars Henrik Thorngreen, om den flyvende skadestue. Sidste år fløj de over 850 redningsmissioner i Danmark - herunder cirka 200 fra Aalborg. Men det har som nævnt ikke været lutter opdrift for redningshelikopteren. Specielt i de første år drillede teknikken. Manglede reservedele Her blev helikopteren kritiseret i pressen og af politikere for at tilbringe flere timer hos mekanikeren end den gjorde i luften. Men nu er de værste børnesygedomme, ved at være kureret. - Den var ikke klar til at flyve så ofte, som vi kunne ønske det. Det var en ny helikopter for os, og vi skulle lære den at kende. Og så havde vi også problemer med, at vi ikke havde reservedele nok, og de ikke kom til tiden. Men vi har heldigvis set en forbedring nu, forklarer chefen for redningstjenesten, der set oppefra ikke er i tvivl. - Vi har simpelthen fået et bedre stykke værktøj til at løse opgaven, siger Lars henrik Thorngreen tilfreds.

Forsiden