Nyt bilankenævn ramt af kritik

Biler 9. december 2007 05:00

Det nye Ankenævn for Biler er for tyndbenet, og kan i værste fald komme forbrugerne til skade. Sådan lyder meldingen fra Forbrugerrådet, som ikke er voldsomt imponeret over det nye Ankenævn for Biler, som blev søsat 3. december. Også Forbrugerstyrelsen er skeptisk og vil ikke godkende det nye nævn. Forbeholdet skyldes, at forbrugeren selv skal sørge for dokumentationen, og at det kan løbe op i 3000 kroner. Det er bilbranchen selv og FDM, som står bag nævnet, hvor sagsbehandlingen foregår over internettet. Mens Forbrugerklagenævnet i dag behandler tvister for biler op til 100.000 kroner, rækker det nyere nævn for dyrere biler. Imidlertid har det alvorlige mangler, mener Claus Jørgensen, som er trafikpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet. I modsætning til de 17 forbrugerankenævn, er det her ikke en dommer, som står i spidsen, men en juraprofessor. Og der er ikke et sekretariat, som er behjælpelig med, at alle sagens akter kommer frem og belyses ordentligt, som der er i Forbrugerankenævnet. Det skal forbrugeren selv sørge for gennem en uvildig part, for eksempel et synscenter. - Det kan let blive forbrugeren, der er amatør, mod de professionelle. Vedkommende får måske en dårligere behandling. Så kunne man lige så godt gå til domstolene, siger Claus Jørgensen. Thomas Møller Thomsen, direktør for FDM, afviser kritikken: - Det er i alle tilfælde en forbedring i forhold til i dag, og forbrugeren kan få en hurtig sagsbehandling, siger Thomas Møller Thomsen, som understreger, at man altid kan gå videre med en sag til domstolene, hvis man ikke får medhold i nævnet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...