Nyt liv i gammel øse

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Søren Kristensen og Jan Mogensen kikker på nogle af de stumper, som topstykket blev reduceret til i løbet af de kritiske sekunder på Nordre Ringvej i Hobro.

Det kostede kun 4.000 i lidt pladearbejde, og så gik den gennem syn helt uden bemærkninger ved juletid. - Hæ, tænkte jeg, så er jeg godt og billigt kørende de næste to år. Selv om den snart 13 år gamle Mitsubishi Cosmos er lidt dyr i diesel-drift, så er det drømmebilen for lystfiskeren, der både skal have båden på slæb og have fiskestænger og andet grej bekvemt bagi. Det er bilen for naturelskeren, der kan tage den lidt mistænkelige markvej og altid komme hjem igen takket være sit firehjulstræk. Det er lidt kult og en smule omvendt prestige i at køre rundt i den let genkendelige og rå gamle øse, hvor et par rustpletter fint matcher ejerens grå hår og fine rynker. Det gør jo jævnt hen ikke noget, at man kan se, at man både har levet og oplevet. Sammenbrud Men så skete det, der ikke måtte ske. På vej hjem fra Aalborg til Hobro en sen aften fik motoren en sær lyd og lavede kort efter et skrækkeligt spetakkel. - Bank, kronk, crass, bras, host, prut, slut, og så holdt jeg i rabatten og fumlede i tegnebogen efter abonnements-nummeret til Falck. Min indtil dette øjeblik så dejlige og upåklageligt fungerende gamle øse blev indlagt på nærmeste værksted, Jan’s Auto i Hobro, specialister i Mitsubishi. Jeg blev i første omgang trøstet med, at det måske kun var det yderste af de ædlere dele, (nikketøjet), der var gået i smadder. - Hvis vi er heldige, forklarede lederen af værkstedet, Jan Mogensen, kan det måske laves for omkring 6.000 kr. En ny motor koster 25.000 kr., men det kan også være, vi kan nøjes med at skifte topstykket. Hvis jeg kan finde et brugt, ender vi på ca. 15.000 kr, men skal der et nyt på, er prisen 18.000 kr. Som den står nu, er den jo ikke rigtig noget værd, lød meldingerne. – Men det er helt op til dig. Skrot den - Du skal da have en ny – eller nyere bil. Man putter simpelt hen ikke 15.000 kr. i en 13 år gammel bil. I en bil til omkring 100.000 kr. kan du formentlig køre i 10 år og nå ned på de meget billige 10.000 kr. om året i afskrivninger. Og så kører du i en meget nyere bil uden den store risiko for, at der pludselig sker noget mere, lød det besnærende fra Rene Møller, sælger hos Westergaard Biler i Hobro. Han ligger inde med op til flere af gamle Cosmos’ mulig efterfølger. En Suzuki Grand Vitara, 4x4, diesel, men desværre uden plads til, at fiskestænger og andet kan ligge udstrakt.. Mitsubishi holdt op med at importere min model L 300 allerede i 1995, så min gamle dyt, er ved at være blandt de sidste af sin art. - Du skal i hvert fald ikke købe firhjulstrækker igen. Det er alt for dyrt, også i vægtafgift, lød det fra min eksmand. - Min er faktisk et år ældre end din, og den er en smule mere rusten, så jeg ville ikke være et sekund i tvivl, sagde min fiskeveninde Ingelise, der ligesom jeg har umådelig stor fornøjelse af vores lidt specielle gamle biler. - Få den lavet, sagde hun. Samtidig bestilte hun straks tid til skiftning af tandrem. Det skal nemlig gøres for hver 105.000 km, og set i både sidespejle og bakspejl, var det ejerens dumhed, at hele miseren opstod den aften på Nordre Ringvej.. Det lykkedes formentlig at sætte ny rekord i tandrems-levetid, for kilometertælleren nåede til 287.000, før topstykket blev slået til stumper på ikke over tre cm i længden. - Det står altså i instruktionsbogen, og for kunder med regelmæssig service, sker sådan noget jo ikke, forsikrer mekanikeren Jan Mogensen, der godt ved, at ordet tandrem lige nu har en særlig grim og dyr betydning for mig. Bevar den En ting er ønsker og behov, noget andet økonomi. - Hvis du kan køre for 10.000 kr. i afskrivninger om året, er det meget, meget billigt. Og med halvandet år tilbage til syn, så er der jo god økonomi i en reparation, lød det lidt overraskende fra min bankrådgiver, Grethe Fristrup, Danske Bank. Hun ville hellere end gerne låne mig de ca. 100.000 kr. til en nyere model, og hvis det skulle være, formidle kreditforeningslån i huset til en helt ny bil. - Der er simpelt hen så mange muligheder, men pengemæssigt her og nu, vil reparationen af den gamle jo være det billigste, medgiver Grethe Fristrup, der godt ved, at jeg hellere vil have penge på kontoen frem for krav om afdrag og renter. Fornuft - Det er også det mest fornuftige, forsikrer indehaveren af Jans Auto, Jan Mikkelsen, der selv kører Cosmos som firmabil. - Pengene til reparationen er ikke spildt. Nu er bilen i hvert fald de 15.000 kr. værd, og for de penge kan du ikke gå ud og købe noget andet, der tilnærmelsesvis er lige så godt, tilføjer han og forsøger samtidig at henlede min opmærksomhed på de nyere modeller, som han har i sin butik. Han vil til hver en tid lade min reparerede bil indgå i en handel, hvis jeg ønsker at skifte, før den bliver helt og aldeles udtjent. OK – sagde jeg så. - Lav den. - Jeg ved, der er en risiko, og hvis der sker noget andet alvorligt, er de 15.000 kr. nok tabt. Men der er også trods garanti en risiko ved at købe en nyere bil. Kun i en helt ny med tre års garanti, kan man køre uden rynker, men så skal der skiftes efter de tre år.