Frederikshavn

Nyt selskab skal sælge Frederikshavn

Arena Nord og Det Musiske Hus lokomotiver for erhvervs- og oplevelsesturisme

FREDERIKSHAVN:Medarbejderne på Grundfos skal på seminar. Vi må finde på noget rigtigt spændende, tænker direktøren. Udover det faglige indhold skal de hygge sig og have oplevelser, de ikke lige glemmer. Jeg ringer til Frederikshavn, tænker direktøren spontant efter sin egen lille brainstorm. Han har nu nogle gange hørt, at der sker noget, deroppe i den nordjyske havneby. De rør på sig. Men hvor er det lige han skal ringe til? Øøøøhhh, bob-bob.... Frederikshavn Event Aps. Så behøver du kun at ringe én gang, ét sted. Et tænkt eksempel, javel, men det kan snart blive til virkelighed, når Frederikshavn Event Aps. i nær fremtid holdes over dåben. Organisationen skal sælge Frederikshavn som Danmarks kongres-, kultur-, konference- og koncertby - Skandinaviens mødested med gæstfrihed, hav, himmel, lys og kompetencer, som det hedder i visionen, der førte frem til dannelsen af eventorganisationen. Forretningskultur - Vi skal ikke ud og markedsføre Krudttårnet én gang til eller forsøge at skabe flere én-dagsturister. Derimod skal vi skabe ny vækst med et forretningskulturelt koncept, siger børne- og kulturdirektør Lis Rom Andersen. Med konsulent Torben Reese som sparringspartner har hun ført pennen til det materiale, som beskriver eventorganisationens mål og midler. Når Arena Nord tages i brug til februar får Frederikshavn med ét en øget kapacitet på 8000 kvadratmeter til sport, kultur, konferencer, koncerter - kort sagt events - en unik mulighed, der nu skal forfølges med fuld skrue. Sammen med Det Musiske Hus, Iscenter Nord, Knivholt og Bangsboområdet skal Arena Nord præsenteres som lokomotivet, der kan byde på oplevelser og kultur, som aldrig før. - Der er et voksende marked for den slags oplevelser og vi skal udvikle produkter, som er unikke for Frederikshavn. Eventorganisationen bliver paraplyen, der samler hele byens kapacitet, forklarer Lis Rom Andersen. Partnerskabsaftale Kultur, erhverv og sport skal gå hånd i hånd. - Vi skal udnytte samspillet med de eksisterende klubber og foreninger, eksempelvis FIK og Fox Team Nords erhvervsklubber og hele det bagland, der ligger i foreningslivet. Det lokale commitment er afgørende, siger Lis Rom Andersen. En anden vigtig samarbejdspartner er overnatningssektoren. - I Frederikshavn ligger det hele tæt på. Fra Arena Nord er der 600 overnatningspladser i gå-afstand inden for en radius af 800 meter, mens tilsvarende centre i for eksempel Herning og Odense ligger i periferien af byerne. Og det har stor betydning, at gæster kan mærke byens puls. Frederikshavn skal bevare sit image som en lidt rå og barsk havneby med en høj puls, der aldrig stopper. Den omvendte verden Lis Rom Andersen erkender, at klokken er fem minutter i tolv - og at opgaven er grebet bagvendt an. - Hele processen er vendt på hovedet. Alle andre steder er man startet med visionen og endt med byggeriet . Her har vi bygget husene og skal nu finde ud af, hvad vi skal bruge dem til - og ja, det skulle helst have været i går og kan kun gå for langsomt. Men sådan har processen altså været og jeg tror aldrig at vi havde fået lov at bygge, hvis vi havde startet med visionen. Sådan blev det altså, og nu varer det ikke længe. Inden udgangen af første kvartal kan han godt ringe, direktøren fra Grundfos, og spørge om ikke lige vi kan arrangere en oplevelsesrig weekend for et par hundrede medarbejdere ...

Breaking
Følg snestormens rasen live - politiet vil have lastbilerne af vejene
Luk