Nyt skibsdesign fra Frederikshavn til Kina

MarCon har solgt tegninger til fire nybygninger

Hanne Albæk
MarCon sælger nu også totale skibsdesign, her en computertegning af det 175 meter lange offshoreskib, som den norske reder er ved at få bygget på et kinesisk værft, og som helt beror på tegningerne fra det frederikshavnske ingeniørfirma.
Kina 15. januar 2007 05:00

FREDERIKSHAVN: Skibsdesign- og konstruktionsfirmaet MarCon A/S i Frederikshavn har lige nu hænderne mere end fulde med designopgaver for den boomende skibsindustri. Foruden mange specialdesignopgaver på til-, om- og nybygninger til udenlandske redere er MarCon nu også brudt igennem med totaldesign af skibe. Konverterbart design - Vi har solgt de totale tegninger til to skibe til en norsk reder, der får bygget i Kina, fortæller MarCon’s direktør Bruno Schakenda. Det ene skib er en bulk carrier på 175 meter og en lasteevne på 45.000 ton, det andet et offshoreskib med dynamisk positionering. Skibet skal hente sten op fra havbunden. - Reelt er det samme design, der er konverteret, og hvor offshoreskibet med plads til en bemanding på 50 mod bulk carrier’ens bemanding på 22-23 mand også adskiller sig ved en væsentlig større aptering, fortæller Bruno Schakenda. Yderligere er der for nylig solgt totaldesign til to bulk carrier på 135 meter og en lasteevne på hver 15.000 ton til en newzealandsk reder, der ligeledes får bygget på kinesisk værft. - Så vi har folk i Kina næsten konstant for at følge byggeriet, fortæller Bruno Schakenda. Foruden disse store ordrer arbejder firmaets 12-13 ingeniører og teknikere med en række kontrakter indenfor norsk offshore. - Her er det ikke vores eget design, men hvor vi laver forandringer, og det er opgaver fra ganske små til store i millionklassen, siger Bruno Schakenda, der ligesom mange andre virksomheder sukker over manglen på ingeniører lige nu. - Vi kunne beskæftige lige så mange flere, som vi er, men de er helt umulige at opdrive, siger han. Går det strygende inden for skibssektoren, står salget af det verdenspatenterede bøttefundament til offshorevindmøller, som firmaet har udviklet, derimod lidt i stampe. - Men vi har stadig stor tro på det. Vores fundament til den ene af Frederikshavns havmøller har stået uden problemer, siden den blev installeret i 2002, siger Bruno Schakenda. Nye bøtter på vej Han sætter derfor også vældig stor pris på, at energiselskabet DONG og Forsyningen i Frederikshavn agter at benytte sig af firmaets bøttekonstruktion til de nye havmøller, der indgår som en del af det projekt, der skal gøre kommunen til Danmarks vedvarende energiby nr. 1. - Det projekt betyder, at vi får vores fundament afprøvet på dybere vand, understreger Bruno Schakenda. Bøttekonstruktionen skulle egentlig i endnu større udgave end den nuværende i Frederikshavn have båret verdens største havvindmølle i Tysklands første havmøllepark ved Bremerhaven, men stålfundamentet, der blev fremstillet hos Bladt Industries i Aalborg, revnede da det skulle bankes ned i havbunden, og dermed udeblev det helt store gennembrud uden for Danmarks grænser. - Det, der skete, kører hvad ansvar angår helt uden om os, og ingen har i øvrigt betvivlet funktionaliteten af bøtten. Men uheldet har medvirket til at sætte det fortsatte salg af bøtten til andre store havmølleparker i Europa i stå, medgiver Bruno Schakenda.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...