Nyt vand i ungdommens kilde

Alfa 159 forfører med brede skuldre, et skrapt blik og mere plads. Den afløser 156, der ellers har haft en evig ungdom

Tidens ubarmhjertige tand gnaver så dybt i de fleste bilmodeller, at de bliver forældet efter få år. Men nogle få bilmodeller synes, at have fundet ungdommens kilde. En af dem er Alfa 156, der syv år efter introduktionen i 1997, stadigvæk forfører med sine frække linier og forrygende køreegenskaber. Problemet med bilens langtidsholdbarhed er, at kunderne beholder bilen, eller nye Alfa-købere investerer i et brugt eksemplar. Bilerne ligner alligevel hinanden, uanset, årgang. Det har været medvirkende til, at salget af 156 næsten er gået i stå. Det skal en helt ny model ændre på, samtidig med, at navnet ændres til 159. Bilen er designet af Giorgetto Giugiaro i samarbejde med Alfa Romeo Centro Stile, og resultatet ser imponerende ud. Designet fremstår forfra med en stærk personlighed i øjnene, der er forankret i det karakteristiske Alfa V. Det tager udgangspunkt i logoet og forplanter sig videre op over motorhjelmen. Karrosseriets trapezformede linjer udstråler styrke solidt hvilende på de brede skuldre. Slægtskabet med Brera-sportsvognen er tydeligt. Og karismaen fra 156 er bevaret og udbygget. Mange vil sikkert også bemærke de nye dørhåndtag, der modsat Alfa 156, nu også er at finde på de bageste døre. Det velafbalancerede bagparti afsluttes raffineret af en lille spoilerprofil. To separate udstødninger formidler styrken, som Alfa Romeo er kendt for. Købere får tilmed en bil, der er vokset en halv klasse. Rent matematisk er bilen vokset med 20 centimeter. Størrelsesmæssigt læner den sig op af den nye VW Passat. En forlænget akselafstand sikrer, at pladsforholdene er forbedret markant. Et forhold, som nuværende 156-besiddere vil sætte pris på. Bag rattet skulle det sportslige og voksne udtryk fortsætte. Og Alfa understreger, at man har arbejdet meget med både kvalitet og ergonomi. Den nuværende 156 har en underligt akavet kørestilling og pladsen er mere end begrænset. På motorfronten findes tre helt nye JTS benzinmotorer med direkte indsprøjtning af benzinen: 1,9 16V JTS med 160 hk, 2,2 16v JTS med 185 hk og endelig en 6-vcylindret V6 motor på 3,2 liter og 260 hk. På dieselsiden er der ligeledes tre motorer: 1,9 JTD 8v med 120 hk, 1,9 JTD 16v MultiJet med 150 hk og den superkraftige 5-cylindret 2,4 liters MultiJetmotor med 20 ventiler og 200 hk. Alle biler har seks gear, hvis de ikke forsynes med automatgear eller selespeed. Den nuværende models underholdende køreegenskaber og knivskarpe styring er søgt forbedret med en helt ny undervogn med uafhængigt ophæng foran med dobbelte wishbones og multilink ophæng bagest. Alfa 159 har været igennem den helt store sikkerhedsskur, hvor der er installeret op til otte airbags. Den nye Alfa 159 kommer til landet i løbet af sommeren. Så bliver det igen muligt at drikke af ungdommens bilkilde. :