Nytårsforsæt, der holder

Mon ikke de fleste kender fornemmelsen af, at det kan være svært at holde fast i det sunde liv? Man lægger alle mulige planer om sund kost og masser af motion, og det går skam også godt i begyndelsen.

Men langsomt blegner nytårsforsættet, og de gamle vaner - stillesiddende og sukkerholdige - sniger sig tilbage. Også selvom man havde lovet sig selv, at det denne gang skulle gå anderledes. Nu nærmer vi os endnu et nytår og dermed endnu engang tiden for nytårsforsætter. Og der er god grund til prøve igen med de gode intentioner. 700.000 mennesker i Danmark lever med en gigtsygdom, og for dem er det særligt vigtigt at bevare eller forbedre det psykiske og fysiske velbefindende. En sund livsstil, hvor du fx spiser sundt, dyrker motion og sørger for ikke at stresse, giver dig øget styrke, udholdenhed og overskud til at bevæge dig rundt omkring. Vi har samlet nogle gode råd til, hvordan du lykkes med nytårsforsættet. De er gode for dig, der har gigt, men også for alle andre. Held og lykke. Og rigtigt godt nytår. * Din motivation er afgørende Det er ikke altid nemt at ændre vaner, heller ikke selvom man ved, at det er vigtigt. Du skal føle dig motiveret til det. Den ydre motivation kommer fra f.eks. lægens anbefaling, og den indre motivation kommer fra dig selv i kraft af dit ønske om at leve et godt liv trods dine problemer eller din sygdom. Din egen indre motivation er den stærkeste drivkraft, men typisk er motivation en kombination af dine personlige ønsker og andres gode råd. * Overvej dit nytårsforsæt nøje Udtænk ikke dit nytårsforsæt få minutter før, at nytåret ringes ind. Giv dig i stedet god tid til at overveje, hvilken dårlige vane du gerne vil ændre. Bestem dig kun for et enkelt nytårsforsæt. Du kan ikke ændre alle ting på én gang. * Tag beslutningen Selvom du er motiveret til at ændre dine vaner, kan der stadig komme forhindringer i vejen, f.eks. at du savner overskud, tid eller støtte. Det handler om at tage en beslutning. Du kan tage den sammen med én, der står dig nær, eller med din læge eller sygeplejersken, som med råd og vejledning kan hjælpe dig på vej - men først og fremmest er beslutningen helt din egen. * Sæt realistiske og konkrete mål Når du skal tage en beslutning, kan det hjælpe at se konkret for dig, hvad du vil opnå af positive forandringer, f.eks. vægttab, stærkere muskler, lindring af sygdomssymptomer eller øget velvære og livskvalitet. Lav en liste over de positive ting, du kan opnå, og de negative ting, du kan undgå. Sæt dig herpå nogle realistiske mål, du gerne vil nå inden for en given tidsperiode. Tal med andre om dine mål, og hvordan du vil nå dem. Som udgangspunkt kan du sætte dig nogle små, konkrete delmål, f.eks. at tabe 5 kg eller cykle på arbejdet mindst 3 dage om ugen. Det er nemmere at håndtere - og når du ser, at det går hurtigt fremad, vil det motivere dig endnu mere. * Hold modet oppe Vær bevidst om alle de gode sider i tilværelsen. Fokuser på det positive. Du skal ikke gå helt ned med flaget, hvis du falder i - det sker for mange. Hvert forsøg giver dig erfaringer, som du kan bruge til at nå målet. Hvad får dig til at falde i? - og hvad er barriererne? Skriv dine erfaringer ned, så du kan bruge dem konstruktivt. Noter også dine små og store fremskridt, så får du lyst til at blive ved.