Øget sammenhold skal styrke turismen

Stormøde understregede nyt og stærkt fælles fodslaw for at trække flere gæster til Skagen Kommune

SKAGEN:Sammenhold gør stærk, og det er nødvendigt at stå sammen, og at alle yder, når Skagen-området skal markedsføres i den stadig voksende konkurrence fra andre turist-attraktioner. Det er én af flere konstateringer, der blev gjort på et stormøde torsdag aften på Color Hotel Skagen, hvor stort set alle grupper med interesse for turismen - dog ikke byrådsmedlemmer - var mødt frem til et par meget interessante og meget konstruktive timer. Det er en slet skjult hemmelighed, at det i mange år har knebet med fælles fodslaw i branchen. Det er med stor sandsynlighed nu historie, og en stor del af årsagen er, at det nu endelig er ved at gå op for alle, at det handler om at stå sammen, for som bekendt gør mange bække små en stor å. Mødet havde ét stort mål og én altoverskyggende dagsorden: Nemlig at få alle til at bidrage økonomisk til den meget vigtige markedføring, der skal være med til at sikre Skagen- området mange gæster også langt ud i fremtiden. Tidligere sagde mange, at turister, som nu vist endelig er omdøbt til gæster, jo nok kom af sig selv. Det er muligt, at sådan var det engang, men sådan er det bestemt ikke længere. - Konkurrencen er hård og øges hele tiden fra mange andre områder, der også gerne vil have flere gæster. Men i Skagen Kommune har vi noget helt unikt at markedsføre, og det er blandt andet menneskene, naturen, et bredt og godt udbud af detailforretninger, en spændende historie og den helt specielle atmosfære, der er på toppen af Danmark, siger formanden for Skagen Turistforening, Ulla Mosich, Aalbæk gl. Kro. Hun ser mange muligheder for at udvide sæsonen ved at satse på blandt andet sundhed og helse, konferencer og møder samt de lidt ældre gæster. - Vi skal gøre hele året til sæson i Skagen Kommune, og det kan vi kun gøre ved en fælles indsats. Det er vigtigt, at der hele året er åbent i Skagen, for turisterne kommer, hvis der er nogle spændende tilbud. Og det har vi mulighed for at tilbyde i Skagen Kommune, siger Skagen Kommunes turistchef Arne Zachariassen. At turismen, som er Skagen Kommunes næststørste erhverv efter fiskeriet, også betyder meget for byens forretninger og virksomheder, understregede formanden for Skagen Handelsstandsforening, Flemming Stig. - Mellem 50 til 60 procent af detailhandlens omsætning kommer fra turismen, som også er meget vigtig for den stigende omsætning udenfor den egentlige sæson og herunder specielt i weekenderne. - Turismen er vores fælles ansvar, fordi den betyder mere og mere for vor by. Den gør den også for almindelige mennesker, så det er vigtigt, alle bakker op.