Økologer i kamp mod discount

KØBENHAVN:Når Coop-butikkerne SuperBrugsen og Kvickly sænker priserne på økologiske varer med op til 20 procent i 350 butikker, så sker det for, at forbrugerne kan spare på husholdningsbudgettet og Coop klare sig bedre i konkurrencen. Med øjeblikkelig virkning sætter Kvickly og SuperBrugsen priserne ned på et stort antal økologiske varer, oplyser selskabet. Dermed bliver det muligt at spare op til 20 procent på de mest solgte økologiske varer, siger Coop. I løbet af 2008 har Kvickly og SuperBrugsen øget salget af økologiske varer med cirka 25 procent. Det kommer ovenpå en tilsvarende rekordvækst i 2007. Men i de seneste måneder af 2008 var fremgangen noget mindre. I forbindelse med finanskrisen har flere kunder fra efteråret valgt at handle i discountbutikker. De kunder vil de to kæder nu have tilbage. - Finanskrisen har skærpet mange forbrugeres opmærksomhed på priser. Det kan sætte økologien under et hårdere pres. Derfor vil vi godt imødekomme de mange børnefamilier, som er Kvicklys kernekunder, der har vænnet sig til at købe økologisk hos os, så de kan få varerne til en lavere pris, siger foodchef i Kvickly Søren Ebbesen. Den økologiske satsning kommer straks efter, at Danmark er blevet udpeget som Europas øko-land nummer et./ritzau/