Bryggerier

Øl er godt for Danmark

Danske bryggerier tjener 13 milliarder kroner hjem til Danmark, viser analyse. Arkivfoto

Danske bryggerier tjener 13 milliarder kroner hjem til Danmark, viser analyse. Arkivfoto

KØBENHAVN:Carlsberg og de øvrige danske bryggerier er guld værd for dansk økonomi. Helt præcist 13 milliarder kroner, viser ny analyse. Danmark er ikke kun en nation af øldrikkere. Vi er også en global stormagt i ølverdenen. Carlsberg har skabt sig en position som verdens femtestørste bryggerikoncern og Royal Unibrew følger godt med. Det smitter af på dansk økonomi, hvor bryggerierne tilsammen bidrager med 13 milliarder kroner om året. Det viser en ny analyse af bryggeriernes betydning for Danmark og Europa, som Ernst & Young har lavet for Bryggeriforeningen og bryggeriernes europæiske brancheorganisation Brewers of Europe. Trods flere års nedskæringer i tappehallerne, hvor mange job er forsvundet på grund af ny teknologi og moderne produktionsmetoder, beskæftiger bryggerierne stadig 4150 ansatte herhjemme. Ved siden af “føder” bryggerierne over 24.000 job inden for landbrug, emballage, kommunikation, detailhandel, caféer, barer og restauranter. Direktør i Bryggeriforeningen Niels Hald fremhæver bryggerierne som det gode eksempel på en industri, der har formået at omstille sig til globaliseringen og konkurrencen på tværs af landegrænser. - Mens andre brancher taler om omstilling, har bryggerierne omstillet sig. Fra at være en stor ølnation er vi på få år blevet en af verdens absolut største ølnationer. ølsalg stagneret Vi huser verdens femtestørste bryggeri og er Europas mest internationale ølmarked. Bryggeriernes samlede produktion er ti gange så stor som den nationale. På hjemmemarkedet skyder nye bryggerier frem i uhørt antal efter næsten hundrede års tilbagegang. Bryggerierne lancerede sidste år 232 ny øl, siger Niels Hald. Selv om ølsalget i Europa er stagneret, og bryggerierne kæmper op ad bakke for at vinde forbrugernes gunst i hård konkurrence med vinproducenterne, har de europæiske bryggerier stadig et solidt forspring til konkurrenterne i USA og Kina. Flertallet af verdens største bryggerikoncerner har hovedsæde i Europa, og de europæiske bryggerier producerer 39 milliarder liter øl om året. Kina producerer 25 og USA 23 milliarder liter. Ifølge rapporten fra Ernst & Young kan én ud af 75 lønmodtagere i Europa takke bryggerierne for deres job med blandt andet produktion, markedsføring eller salg af øl. De europæiske forbrugere køber øl for over 900 milliarder kroner om året. To ud af tre øl sælges på caféer, barer og restauranter. /ritzau/