Ølentusiaster giver bronzepris til Café Chic

Med over 40 udenlandske ølmærker har ejerne af cafeen fundet ud af "skumfidusen"

VENDSYSSEL:Lørdag eftermiddag skete der en helt særlig markering i Hjørrings centrum. For ejerne af Café Chic i Jernbanegade har nu som de eneste i Vendsyssel - og for den sags skyld de eneste nordenfjords - fået Danske Ølentusiasters hæderstegn i bronze. Et helt særligt kvalitetsstempel, der nu er blevet uddelt for første gang. Det skete ved en sammenkomst i cafeen, hvor en del medlemmer af Danske Ølentusiasters lokalafdeling i Hjørring var mødt op. Her kunne foreningens lokalformand, Kent Jørgensen, overrække bronzediplomet til de to ejere, brødrene Rasmus og Jens Krohn. De kunne fejre ét års fødselsdag 10. december, men på barre dette ene år har de formået at få nordjydernes smag for især udenlandsk og utraditionelt ølbryg i vejret. Og det er bl.a. derfor, at de nu har fået prisen. - Endelig og langt om længe kan vi uddele det danske ølmærke også i Vendsyssel, hvor vi begynder med bronzemærket, sagde Kent Jørgensen bl.a. i sin lille hædrende tale. De to ejere kunne med stolthed tage imod prisen, der også blev fulgt af en fornem "kogebog", nemlig "Verdens øl og mad". Kent Jørgensen forklarer, at Danske Ølentusiaster begyndte med at uddele guld-, sølv- og bronzepriser sidste år, hvor der blev uddelt cirka 50 priser på landsplan. Af dem fire guldpriser, hvor nærmeste guldvinder er The Wharf i Borgergade i Aalborg. Men ingen andre café- eller bar-ejere i Vendsyssel har formået at få så mange specielle ølsorter ind i sortimentet som Rasmus og Jens Krohn, så derfor er prisen nu blevet uddelt for første gang. - Udover de traditionelle danske ølmærker er vi nu oppe på 40 udenlandske mærker. De kommer fra hele verden, dog hovedsageligt fra "øllandet" Belgien, men vi har altså også mærker fra f.eks. Cuba og Australien, siger Rasmus Krohn. Han forklarer, at kunderne især har taget udenlandsk øl på fad til sig. Og i øjeblikket går det f.eks. godt med salget af tyske fadølsmærker som Erdinger Weissbier og Hoegaarden. Og i den specielle anledning i går, kunne cafeen og Ølentusiasterne byde på den helt specielle julefad, Wintercoat Yule Ale fra bryghuset Wintercoat i Århus. Interessen for de udenlandske mærker stemmer ifølge lokalformand Kent Jørgensen meget godt overens med markedstallene. For for blot få år siden lå markedsandelen af udenlandsk øl på kun én pct., mens den nu er tæt på de fem pct. Tilbage er vist bare at sige - ikke "skål" men f.eks. "sláinte", "cheers", "salut", "kippis", "proost" eller "a votre sante".