Ølsalget firedobles før EM-kamp

Der er købt ind til fest - eller gravøl - når det danske landshold stiller op. Salget af øl og pølser vokser.

Ølsalget firedobles før EM-kamp

Den danske roligan ved godt, hvad der skal til for at fuldende en god fodboldkamp. Og det er øl, pølser og chips.

Faktisk køber vi mere end fire gange så mange øl som på en almindelig dag både på dagen før en landsholdskamp og på selve dagen for kampen.

Det viser en undersøgelse, som FDB Analyse har lavet af vores indkøbsvaner i forbindelse med VM i 2010 i fodbold.

Og følger vi tendensen, vil der også blive købt godt ind af pølser, når Danmark tørner sammen med Holland på lørdag under EM.

På dagen før en fodboldkamp ved VM blev salget af pølser mere end seksdoblet, og på selve kampdagen landede næsten fem gange flere pølser i indkøbsvognen i forhold til en almindelig dag.

Men det er ikke det eneste, der skal til, hvis man skal have en god fodboldlandskamp i hus.

Analysen viser, at salget af sodavand tredobles, salget af kartoffelchips næsten fordobles, mens vi også smider fire gange så mange peanuts på indkøbsbåndet, som vi plejer.

Og det er ikke kun det, vi skal spise og drikke, vi tænker på, når drengene i de rød-hvide farver stiller op.

Faktisk køber danskerne også tre gange så mange kondomer ind på dagen, hvor de danske fodbolddrenge løber på banen.

Danskernes indkøbsvaner bygger på salgstal fra Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma.

/ritzau/