Østermarkskolen rydder forsiden

Elever fra skolens 7. og 8. klasser skriver avis til landsdækkende konkurrence

Skolevæsen 1. november 2002 07:00

AARS: Skolebiblioteket på Østermarkskolen har i disse dage fået en puls, der slår lidt vildere, end den plejer at gøre. Den traditionelle biblioteks-stilhed er afløst af lyden af ivrige fingre, der danser hen over bogstaver og tal på computertastaturer, og blandt bibliotekets bogreoler går snakken lystigt om skarpe vinkler og mulige tophistorier. Eleverne på skolen er nemlig ved at skrive en avis. Og de har faktisk lidt småtravlt, da der er deadline på fredag. - Vi skal nok nå at blive færdige, kommer det samstemmende og med overbevisning fra Rikke Halsted og Rasmus Nøhr fra 7.B. De er i denne uge udpeget som chefredaktører for én af de aviser, som fem 7. og 8. klasser på skolen skal lave til "Skriv til avisen 2002". Projektet er arrangeret af en række danske dagblade, og førstepræmien for den bedste avis er intet mindre end 25.000 kroner til en fælles lejrskole for den vindende klasse. - Vi tænker ikke på pengene, siger Rasmus Nøhr, der i denne uge har skiftet skolebænken ud med chefredaktørstolen. - Men jeg tror nu godt, at vi kan ende blandt de fem bedste, da jeg synes, at vi har lavet noget godt arbejde. Men vinder vi ikke, gør det heller ikke så meget, for det har været sjovt at være med, siger Rasmus Nøhr. Stjerner og drømme Eleverne skal skrive deres aviser ud fra et emne, der er givet af arrangørerne af konkurrencen. Og dette års emne er "Et stjerneskud - drøm og virkelighed". - Alt, hvad de skriver skal vinkles, så det passer til det tema, siger Tine Ibrahim, der er lærer på Østermarkskolen og tovholder på projektet. - Nogle af de ting, der har været oppe at vende, er bl.a. snigskytten i Washington og gidseldramaet i Moskva. Vi har snakket om, hvor langt nogle vil gå for at opnå deres mål eller drømme. Og på den måde snakker vi så om, hvordan vi kan vinkle historierne og tilpasse dem emnet, siger Tine Ibrahim og pointerer, at det er eleverne selv, der bestemmer hvilke historier, de vil fortælle, og hvordan de vil fortælle dem. - Vi holder os så meget i baggrunden som muligt, siger Tine Ibrahim. - Men eleverne er også gode til at bedømme, hvor grænsen går for, hvad vi kan lægge navn til. Vi opfordrer dem bare til at udvise omtanke, og det er de gode til. Og på den måde lærer de også om ansvar og forpligtelser. Vi stiller krav til, at de leverer en indsats og udviser ansvar overfor sig selv, hinanden og avisen, de skal skrive, siger lærerinden fra Østermarkskolen. Højfagligt projekt I den uge, projektet kører på Østermarkskolen, er alle elevernes timer afsat til at arbejde med avisen, hvis man lige ser bort fra idræts- og valgfags-timerne. Men den manglende undervisning er ikke ensbetydende med, at eleverne i ugens løb går glip af fagligt input. - Projektet er jo højfagligt på alle måder, siger Tine Ibrahim. - De skriver og formulerer sig på dansk, og meget af deres research foregår via Internettet, hvor de arbejder med engelske kilder. Og så får de jo også et indblik i at arbejde med journalistik, hvilket er grænseoverskridende for mange. De tager ud i lokalsamfundet, og træffer aftaler med folk og interviewer dem. Og når det så går godt, så vokser selvtilliden altså lige med et par centimeter, siger Tine Ibrahim.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...