Naturkatastrofer

Østhimmerlands Tornado

Grundlovsdag vises i Viborg en kopi af bilen, der omtales som Danmarks første - Brems Bilen - men i al ubemærkethed præsenterede en bilbygger fra Østhimmerland allerede for flere uger siden en model af en næsten lige så gammel, dansk bygget bil, Tornado.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Med ganske få undtagelser er den ny Tornado lig originalen. Men f.eks. har Preben Gry af sikkerhedsmæssige grunde valgt at forsyne sin bil med håndbremse. Det havde farfaderens bil ikke.

Og mens genskabelsen af Brems Bilen er et forkromet projekt med opbakning af både museum og pengefolk, ja, så er genfødslen af Tornado et helt privat værk med veteranbil-entuasisten Preben Gry i Komdrup som bygherre og fru Asta som medhjælper. - Der er brugt over 3100 arbejdstimer på bilen, siger Preben Gry, som har en ganske særlig grund til at bygge en tro kopi af Tornado, der i april 1905 havde premiere på den store internationale biludstilling i Glassalen i Tivoli i København: - Det var min farfar, Asvid Johannes Gry, der sammen med Jens Bukh Mortensen fremstillede Tornado. Så jeg har i mange år haft en drøm om at bygge en kopi af bilen, siger 64-årige Preben Gry, der har en håndværksmæssig uddannelse som maskinarbejder. Begyndte med rattet Det første spæde skridt i retning af at realisere sit drømmeprojekt tog han i 1995, nemlig fremstilling af bilens ratkrans. Men så blev projektet sat på stand by af flere grunde - bl. a. manglende tid p.g.a. fuldtidsarbejde og familieforpligtelser - men i 2004 blev det genoptaget. Med stor støtte fra samleveren Asta Simonsen, der i øvrigt i går blev fru Gry. Sammen med venner og bekendte har hun hjulpet med bilbygningen, som også indmellem har skaffet Preben Gry specielle materialer: - F. eks. har jeg fået gammelt Oregon Pine træ til bilens trædele. Det var en simpelthen gulvbrædder fra Post Peters hus i Oppelstrup, jeg fik tilbudt. De fineste brædder af Oregon Pine, og da huset var bygget i 1911, passede træet jo også fint rent tidsmæssigt fortæller, Preben Gry. Læderet til bilen, havde han derimod selv: Et par gamle lædersofaer fra loftet på beboelsen i Komdrup blev ofret. Undervejs har Preben Gry arbejdet efter arvede tegninger og billeder fra farfaderens projekt, så med ganske få undtagelser er den ny Tornado tro mod originalen. Men f. eks. var den ikke forsynet med en håndbremse - det er til gengæld Østhimmerlands Tornado - og mens Preben Grys farfar og hans kompagnon i sin tid selv byggede motoren - en to cylindret med et slagvolumen på ca. 1,3 liter - så er kopien forsynet med en ligeledes to-cylindret Dion Bouton motor. Den er lånt af et klubmedlem - Aks Torp - i Nordjyske Vintage Club, hvor også Preben Gry står på medlemslisten. Dion Bouton motoren er fra perioden 1905-1911 og matcher derfor fint originalmotoren både tids- og størrelsesmæssigt. - Jeg ved ikke præcis, hvor mange heste den præsterer men vel omkring de 10-12 stykker ligesom den originale Tornado-motor, siger Preben Gry. Hans farfar og kompagnonen Jens Bukh Mortensen, der senere grundlagde traktorfabrikken Bukh, fik ideen til at bygge deres egen bil under et ophold i USA - bl. a. arbejdede de to maskinister på bilfabrikken Packhard i Ohio. Hjemme i Danmark begyndte de i sjællandske Hørve - i Bukh&Grys Maskinværksted - at bygge deres helt egen bil, som havde sin premiere på biludstillingen i Tivoli i 1905. Køretøjet blev fremstillet med serieproduktion for øje, men det blev aldrig til noget. Tornado viste sig for dyr at bygge, og konkurrencen fra de store serieproducerende bilfabrikker var for hård. Så i 1906 solgtes Bukh og Gry bilen, der i øvrigt fik en ”lillebror” - en B-model - til en sjællandsk fabrikant, 15 år senere købtes bilen af en jernhandler og er siden ikke set...

Forsiden