Oliefabrik med smag for chokolade

Århus-virksomheds åbenhed har givet resultat

Virksomhedsøkonomi 11. september 2002 08:00

ÅRHUS: De fleste kender Aarhus Oliefabrik af navn, men ikke af gavn. Og dog. Virksomheden har nemlig en førende position på verdensmarkedet for specialfedtstoffer til chokolade og andre konfektureprodukter. Så når vi spiser et stykke chokolade, har Aarhus Olie nok en finger med i processen. Koncernens hovedaktivitet og nøgleområde er fremstilling og salg af planteolier, og det sker på virksomheder i Danmark, England, USA og Mexico. Virksomheden er således markedsførende inden for planteolier i Danmark og England, og har en førende europæisk position inden for økologisk planteolie til det europæiske marked. Samtidig satses der kraftigt på salg af specialolier til helsekost og hudcreme. På det engelske marked er virksomheden gennem Anglia Oils også i førertrøjen som leverandør af bagerifedtstof og fritureolie, og virksomheden blev således sidste år af Kentucy Fried Chicken kåret til årets bedste leverandør. Viden gennem 25 år Specialfedtstof til chokalade og andet slik har i adskillige år hørt til koncernens bedste indtjeningskilder. Indtjeningen er basis på den viden og kompetence, der er blevet opbygget på Århus-virksomheden gennem de sidste 25 år. Her er det lykkedes at fremstille nogle højt forædlede produkter, der er baseret på tropiske planteolier, som kan erstatte kakaosmør. Normalt er det derfor en fordel for Aarhus Olie, når prisen på kakaobønner går op, fordi koncernens specialfedtstof konkurrerer direkte med kakaosmør, som den foretrukne ingrediens i blandt andet chokolade. Skønt prisen på kakaobønner i første halvår 2002 er steget med næsten 50 procent, er prisen på kakaosmør imidlertid næsten ikke gået op. Det er derfor begrænset hvor meget ekstra det har betydet på Aarhus Olies indtjening i første halvår. På bundlinien er der et resultat på 48 millioner kroner på baggrund af en fortsat fremgang på nøgleområderne, mens der har været svigtende afsætning af bulkolier som følge af øget priskonkurrence. På årsbasis nedjusterer virksomheden derfor den primære drift med 20 millioner kroner til 220-240 millioner kroner, men fastholder forventningerne om et nettoresultat efter skat på 125-145 kroner. Aktien mister luft Halvårsmeddelelsen 29. august fik for første gang i næsten et år Aarhus Olie-aktien til at miste en smule luft og lande i kurs 310. Hidtil har hverken den manglende amerikanske forbrugslyst eller global aktienedtur kunnet ryste den århusianske aktie. Efterspørgsel har været jævnt stigende. - Gennem det sidste halvanden år har vi bevidst satset på at være mere udadvendte og informative, men dét gør det jo ikke alene, siger finans- og økonomidirektør Esben Vibe, Aarhus Olie og fortsætter;: - Det spiller selvfølgelig også en rolle, at vi nu gennem nogle år har leveret resultater, som vi bedre kan være bekendt. Det har jo heller ikke skadet, at vi er gået ind i en joint venture omkring BSP Pharma, og endelig har det nok også givet lidt medvind på børsmarkedet, når det nu ikke mere alene er IT-aktier det drejer sig om. Hvis vi skulle have alle vore ønsker opfyldt, burde der være mere likviditet i aktien, men der kan ikke skabes mere likviditet, når så stor en del af aktiemassen ligger fast. Selskabet BSP Pharma blev etableret i november sidste år sammen med pharmavirksomheden Astion A/S med henblik på at færdigudvikle to produkter mod gigtlidelser og hudeksem baseret på sheaolie. Det prækliniske program er sluttet med "overordentlig gode resultater", og produkterne ventes færdigudviklet i løbet af et par år. Derefter er det planen at sælge patentrettighederne til en eller flere multinationale virksomheder på licens.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...