Oliens koder

Biler 22. september 2002 08:00

TYKKELSEN Al motorolie bærer en tal-kode, som afslører oliens viskositet - tykkelse - under forskellige forhold. En billig, gængs hverdagsolie til ældre biler hedder typisk 15W/-40. 15W fortæller om dens tykkelse i vinterkulden. /-40 fortæller om dens tykkelse ved bilens normale arbejdstemperatur, populært sagt. Jo lavere tal, jo tyndere olie. 10W/40 kaldes også en letløbsolie. Den er tyndere, når det bliver koldt, men bevarer samme tykkelse som den billige, når motoren bliver varm. 10W/40 er gerne en delsyntetisk olie. Det betyder, at halvdelen af olien i dunken har været gennem en kemisk proces, som gør molekylerne ensartede. 5W/40 er standard i nyere biler. Så tynd en olie er som regel fuldsyntetisk. 0W/40 findes også. Den har især sin berettigelse i polaregnene og i helt nye biler, som udtrykkeligt kræver den viskositet. KVALITETEN Flere sæt bogstavkoder gør rede for oliens smøreegenskaber. Gennem tiderne har hersket et utal af normer. For tiden spøger to sæt: Amerikanernes norm hedder API. Olie til benzinbiler får karakteren SE, SF, SG, SH, SJ eller SL. SL er bedst. Olie til dieselbiler hedder CD eller CF (bedst). Eventuelt hedder den CF4 - det betyder, at den også er fin til visse entreprenørmaskiner. Den europæiske norm ACEA giver karaktererne A2 og A3 (bedst) til benzinbiler og B2, B3 og B4 (bedst) til dieselbiler. For at gøre forvirringen total er karaktererne A1 og B1 forbeholdt visse specialolier til bestemte bilmærker, for eksempel Ford. MÅLT OG VEJET Sådan afgøres en olies kvalitet: Man hælder olien i en ny motor, starter den og lader den køre i bestemte tidsrum ved bestemte temperaturer med bestemte belastninger. Herefter skilles motoren ad, hvorefter hver enkelt del nøje måles og vejes. Jo mindre slid og jo færre aflejringer af sod og skidt, jo bedre karakter får olien.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...