Film

Om omsorgssvigt

Mammut

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Gloria er der konstant for Jackie, som hun er barnepige for. Men hjemme på Filippinerne har hun to drenge, som savner hende helt vildt, fordi hun også er på karrieretur i USA.

Man skal passe på sine børn. Et i grunden uskyldigt og evigt rigtigt budskab. Og det er lige præcis budskabet i denne film. Filmen handler om New York-parret Leo (Gael García Bernal) og Ellen (Michelle Williams). De lever på solsiden i deres lækre lejlighed, hvor der bestemt ikke mangler noget. De tjener styrtende med penge begge to. Men de arbejder også hårdt. Så hårdt at de har ansat en barnepige fra Filippinerne til at passe deres øjensten, deres 7-årige datter Jackie. Langsomt går det op for os tilskuere, at Jackie i grunden føler sig mere knyttet til barnepigen, Gloria (Marife Necesito). Hun siger nej til at være sammen med forældrene, fordi hun hellere vil med barnepigen i den filippinske kirke. Hun begynder at lære filippinsk. Hun modtager stort set al omsorg fra barnepigen. Forældrene – moren – ser naturligvis, at det sker. Men hun lader det passere. Datteren vil jo så gerne … Og så slipper man selv … Men der er et lag mere i denne film. For hjemme på Filippinerne har Gloria to små drenge. De bliver passet af mormor, så mor kan tjene store penge i USA. Men de savner mor. De savner hende så meget, at det gør ondt. Faktisk er der mange flere lag i denne film. For når Mor Ellen går på arbejde som kirurg, så er hun også klar over, at hun ikke er der for sin datter. Derfor kaster hun sin kærlighed på en af sine patienter, en lille dreng, der er blevet stukket ned af sin mor. Og hun kaster så meget kærlighed på den bevidstløse dreng, at hun mister overblikket og bryder sammen. Det er en film, der handler om længsel. Og det onde ved filmen er, at alle de der længes, selv er skyld deri. At de lader ambitionen knægte de basale behov for omsorg. Vi kan – som tilskuere – se det. Og personerne i filmen kan se det. De gør bare ikke noget ved det. Filmen er flot fortalt, og de mange små, menneskelige dramaer i denne meget stille film er fortalt yderst troværdigt. En stor del af filmen handler om far Leo, der er på forretningsrejse til Thailand. Det er han, fordi det er der, der er det bedste natteliv, siger hans forretningspartner. Og med natteliv tænker han – forretningspartneren - på noget, der er 37 grader varmt. Den del af filmen virker lidt påklistret, for den fjerner fokus fra filmens egentlige ærinde: Omsorgssvigtet. Leo oplever ganske vist en bevidstgørelse ved mødet med Thailand. Han oplever den massive prostitution og de mange kopivarer. Han bliver klogere på sig selv som menneske. Han finder tilbage til basis. Forsøger at finde ud af, hvad han i grunden vil med sit liv. Men denne Thailand-del af filmen er dens ubetinget svage side. Filminstruktøren, den fabelagtige, svenske Lukas Moodysson, fortæller, at meningen med Thailand-eventyret er, at vi dermed skal gennemskue globalisering og andre fine begreber. Men det dur ikke. Det er i selve de to historier om Mor Ellen og Mor Gloria, at vi røres. Og de to historier er flettet utroligt smukt sammen godt hjulpet af den danske fotograf Marcel Zyskinds stemningsfulde billeder. Max Melgaard max.melgaard@nordjyske.dk ”Mammut” (Eng. titel: ”Mammoth”) Svensk/dansk (men indspillet på engelsk) Instr: Lukas Moodysson 2 timer og 3 minutter, tilladt fra 15 år.