Omstillingen, lige et øjeblik

Caspar Birk
Omstillingspigerne i Ny Aalborg Kommune måtte lægge øre til lidt af hvert, da de kæmpede for at servicere de mange hundrede mennesker, der ringede 99 31 31 31.
EMNER 3. januar 2007 05:00

AALBORG: Det kan godt være, at der var nogle kommunalt ansatte, der havde lidt svært ved at finde sig til rette på deres første arbejdsdag i Ny Aalborg Kommune. Men pigerne ved omstillingsbordet lavede det, de altid har gjort. Og så alligevel ikke. For telefonerne kimede som aldrig før. - Vi har været oppe på over 100 i køen, fortæller Jo Dissing Laursen og trykker igen på tastaturet. Hun sidder med headset, og når hun viderestiller opkaldet, foregår det gennem computeren. Men med omkring 1800 mennesker, der er flyttet rundt fra amt og de fire gamle kommuner, er det ikke alle numre, der er kodet ind endnu. - Det sidder jeg og arbejder med indimellem opkaldene, forklarer Jette Mikkelsen, inden hun snupper en borger i telefonkøen. En del skældud Tirsdag morgen var de seks på kontoret, men de to deltidsansatte tog hjem klokken 13. En af de rutinerede omstillingsdamer er Hanne Opstrup. Hun og kollegaen Mette Laursen har netop sat sig til bordet igen efter et kvarters pause. - Vi er nødt til at have en pause ind imellem, ellers kommer vi til at snerre, siger Jo Dissing Laursen, der mener, at borgerne generelt har været meget tolerante, selvom der har været problemer og lange ventetider. - Men vi har fået en del skældud, men hvis de begynder at sige ord som ”din ko” eller ”din luder”, så ryger de af. Lige på stedet. Også hvis de sidder på toilettet, griner hun og de andre følger trop. I de få sekunder, de har lyttet, er køfarven gået fra grøn til gul. Det vil sige, at der nu er mere end 12, der venter. - Normalt er der omkring 10, der venter, og det tager ikke lang tid at få dem ekspederet, siger Hanne Opstrup. Det er ikke kun borgerne, der har haft svært ved at komme igennem. - Der har været optaget eller fejltone en del steder, så der har været lidt opstartsvanskeligheder, erkender Hanne Opstrup. Hjælp til alt - næsten Borgere har ringet ind omkring nyt pas, kørekort, pension, kontanthjælp, ja alt hvad man kan forvente hjælp fra af kommunen. - Det er Jesper Nielsen eller Jesper Hjorth, du skal have fat i, siger Jo Dissing Laursen til, hvad der helt sikkert er en mor eller far i en småbørnsfamilie. De to herrer sidder i dagplejeanvisningen og har snakket med mange, mange bekymrede forældre, der gerne vil have en god plads til sine poder. Det var dog en helt anden bekymring, der var årsag til en overhaling af Mette Laursen. - En kvinde var stillet ned til kommunen af Skat, men vi var nødt til at stille hende tilbage, fordi det drejede sig om, at der ikke var påført fradrag på hendes skattekort. Så hun var røget frem og tilbage. Jeg måtte tale med hende i 10 minutter, før hun faldt til ro, og jeg endte da også med at få en undskyldning, smiler Mette Laursen, der igen i dag er klar til at hjælpe borgere ind til den rette kommunale medarbejder i den nye kommunale virkelighed.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...